نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۹

تأیید عرضه یک کارت گرافیک جدید و رده بالای Radeon RX 7000

AMD بالاخره تأیید کرده که یک کارت گرافیک جدید و رده بالای سری Radeon RX 7000 طی دوره سه‌ماهه‌ی جاری روانه بازار خواهد شد.

براساس تأیید AMD، به‌زودی عضو جدیدی از خانواده کارت‌های گرافیک مبتنی بر معماری RDNA3 معرفی خواهد شد. به این ترتیب عرضه‌ی مدل‌های مختلف خانواده RDNA3 چیزی در حدود یک سال به طول می‌انجامد. دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت AMD در جریان گزارش مالی اخیر خود از دوره سه‌ماهه دوم سال مالی این شرکت اعلام کرده که AMD در نظر دارد تا یک مدل جدید و رده بالا از محصولات سری Radeon 7000 را در این دوره سه‌ماهه روانه بازار کند. محصولات جدید AMD در چند نسخه و ویژه‌ی کاربران حرفه‌ای معرفی و عرضه خواهند شد.

شاید در نگاه اول این خبر به‌معنی معرفی نسخه جدیدی از سری RX 7900 باشد، اما این تصور به‌طور کامل درست نیست. AMD مدل‌های سری RX 7900 را در دسته «ultra-enthusiast» طبقه‌بندی می‌کند و درواقع مدل‌های RX 7800 یا به‌طور ویژه RX 7800 XT هستند که در رده‌ی «enthusiast» قرار می‌گیرند.

پردازنده گرافیکی کارت گرافیک Radeon RX 7000

ولی با کنار گذاشتن الفاظ و اسامی، شایعات اخیر از برنامه‌ریزی AMD برای عرضه مدل‌های سری RX 7800 و RX 7700 حکایت دارند. درحال حاضر دقیقاً مشخص نیست که چرا عرضه‌ی این محصولات تاکنون به تأخیر افتاده اما ممکن است موجودی بالای مدل‌های سری RX 6900/6800 از نسل RDNA2 یکی از دلایل آن باشند. در غیر این صورت باید مسائلی بر سر راه به کارگیری تراشه Navi 32، سومین پردازنده گرافیکی استفاده نشده از نسل RDNA3 در خانواده RX 7000 قرار گرفته باشد.

از سوی دیگر، AMD به‌تازگی کارت گرافیک Radeon RX 7900 GRE را معرفی کرده که به‌طور ویژه بازار چین را هدف قرار داده است. این کارت از همان پردازنده گرافیکی Navi 31 در نسخه XL استفاده می‌کند که تعداد هسته را نسبت به آنچه که برای کارت گرافیک مبتنی بر Navi 32 انتظار داشتیم افزایش داده اما سایز پکیج آن کاهش یافته است. حالا معلوم نیست که این GPU جایگزین Navi 32 شود یا اینکه این عرضه محدود به بازار چین بوده و صرفاً در این مدل مورد استفاده قرار گرفته است.

در مقابل، لایل آپ کامل محصولات انویدیا در حال حاضر در دسترس قرار گرفته و هیچ برنامه‌ای در خصوص معرفی یک مدل جدید در دستور کار قرار ندارد. مگر اینکه این مدل رده بالا و جدید AMD از کارت‌های گرافیک فعلی خود به محصول بالاتری نسبت به سری RX 7900 مربوط شود که در آن صورت انویدیا باید رقیب متناسبی را برای آن معرفی کند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده