نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۶

نتایج بررسی AMD 4800S، کیت دسکتاپ APU ایکس باکس سری ایکس

کیت دسکتاپ AMD 4800S به‌عنوان نسخه‌ی بازطراحی شده‌ی APU ایکس باکس سری ایکس برای دسکتاپ توسط یوروگیمر مورد بررسی قرار گرفته است.

AMD در سال ۲۰۲۱ به طرز بی سروصدایی اقدام به معرفی و عرضه کیت دسکتاپ 4700S کرد که سال بعد از آن نیز معرفی مدل جدید 4800S را به‌دنبال داشت. هر دو کیت براساس سخت‌افزار کنسولی ساخته شدند که به‌طور کامل قابل استفاده نبوده و به‌ویژه گرافیک داخلی آن را دستخوش تغییر کرده است. در شرایطی که هنوز هم می‌توان APU به کار رفته در کنسول‌های PS5 و ایکس باکس سری ایکس را برای عموم کاربران «رده بالا» در نظر گرفت، معماری قدیمی‌ شده‌ی Zen2 آن‌ها، عدم بهینه‌سازی برای کاربری پی سی و قابلیت‌های محدود پلتفرم به کار رفته در آن‌ها چند نقطه ضعف برای این سیستم‌ها در نظر گرفته می‌شود.

اما AMD 4800S برخلاف کیت 4700S از APU ایکس باکس سری ایکس استفاده می‌کند که یک پردازنده بزرگ با ۸ هسته Zen2 و ۳۳۲۸ هسته گرافیکی RDNA2 را در خود جا داده که متأسفانه غیرفعال شدند. تعداد قابل توجهی از این پردازنده‌ها توسط تولید کننده ساخته شده که مشکل گرافیک داشتند و در نتیجه استانداردهای AMD و مایکروسافت را برای تعبیه در کنسول‌های سری ایکس پاس نمی‌کردند. اما به‌جای اینکه این چیپ‌ها دور انداخته شوند، AMD تصمیم گرفته تا یک پلتفرم دسکتاپ کامل را برپایه این APU طراحی و تولید کند تا برخی کاربران از آن در مصارف خود استفاده کنند.

کیت های دسکتاپ AMD 4800S و 4700S

کیت 4800S نسبت به 4700S برتری‌های زیادی دارد که به‌طور ویژه در پهنای باند PCIe و رابط مدرن‌تر آن خلاصه می‌شود. برخلاف کیت 4700S که بدون اسلات M.2 برای نصب حافظه‌های پرسرعت معرفی شده، کیت 4800S از دو اسلات M.2 برخوردار است که یکی برای حافظه جانبی و دیگری یک رابط اختیاری WiFi محسوب می‌شود. ضمن اینکه اسلات PCIe آن حالا از پهنای باند بالاتری برخوردار است که قابلیت‌های گرافیکی آن را به مشخصات PCIe Gen2 x4 محدود نمی‌کند.

4800S این محدودیت‌ها را برطرف کرده و در همین راستا یک اسلات NVMe و دوبرابر تعداد پورت‌های SATA بیشتری را در خود دارد. همچنین سیستم خنک‌کننده آن بهتر شده و رابط 4x PCIe 4.0 آن این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با استفاده از کارت‌های گرافیک رده بالاتر، نتایج بهتری را دریافت کند.

نکته جالب توجه دیگر در خصوص کیت دسکتاپ 4800S، به کارگیری نوع متفاوتی از حافظه رم در مقایسه با بیشتر سیستم‌های دسکتاپ کنونی است. درواقع این کیت مثل 4700S از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردار است که مزایا و معایت خود را دارد. با اینکه در این نوع حافظه تا دو برابر پهنای باند بیشتری نسبت به DDR4 ارائه می‌شود، تأخیر در عملکرد پاسخگویی آن همچنان به‌عنوان یک نگرانی باقی خواهد ماند. به همین دلیل است که حافظه‌های GDDR6 در سیستم‌های موجود کمتر به‌عنوان حافظه رم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کیت دسکتاپ AMD 4800S

اما این APU از نظر عملکرد نسخه‌ی کنسولی آن، تا ۳.۶ گیگاهرتز فرکانس عملکرد خود را روی تمام هسته‌ها به نمایش می‌گذارد که در آن یک هسته برای عملگرهای اساسی سیستم کنار گذاشته می‌شود. در مقابل، نسخه دسکتاپ آن می‌تواند تا فرکانس ۴.۰ گیگاهرتز نیز پیش رفته و بیشتر شبیه به یک پردازنده استاندارد Zen2 با فرکانس‌های متغیر عمل کند. در نتیجه ۱۱ درصد بهبود عملکرد در سرعت آن به وجود آمده که به تأیید آنالیزور EuroGamer رسیده است.

با مقایسه کیت 4800S با دو پردازنده Zen2 شامل Ryzen 5 3600 که حافظه کش بیشتری نسبت به APU ایکس باکس داشته و Ryzen 7 PRO 4750G که از نظر پیکربندی حافظه کش مشابه آن است، کاربری گیمینگ در هر دو APU با افت عملکرد مواجه می‌شود. بررسی کننده‌ی یوروگیمر حتی کارت گرافیک RX 7900 XTX را با این کیت مقایسه کرده که روند مشابهی را مشاهده می‌کند.

عملکرد کیت دسکتاپ AMD 4800S

عملکرد گیمینگ کیت دسکتاپ AMD 4800S

نکته لازم به ذکر دیگر این است که کیت 4800S به ندرت در دسترس قرار دارد و دریافت یک نمونه از آن برای بررسی هم بسیار دشوار است. در نتیجه توصیه می‌شود که حتی در صورت امکان این کیت را خریداری نکنید. به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه گزینه‌های جایگزین بسیار بهتر و ارزان‌تری وجود دارند که می‌توان به آن ترجیح داد. درواقع اگر این کیت در سال ۲۰۲۲ در دسترس کاربران قرار داشته، می‌توانست عضو ارزشمندی در خانواده CPU شرکت AMD باشد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده