نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۷

تعبیه یک فن مخفی در GPU عرضه نشده سری RTX 40

نسخه اولیه کارت گرافیک غول پیکر و ۴ اسلاته RTX 40 که عرضه‌ی آن توسط انویدیا لغو شده یا هنوز موعد آن نرسیده، یک فن مخفی را در دل سیستم خنک‌کننده خود دارد.

انویدیا در ابتدا در نظر داشته تا یک کارت گرافیک قدرتمند از سری RTX 40 را با طراحی سیستم خنک‌کننده بزرگ و چهار اسلاته روانه بازار کند. بااین‌حال این شرکت درنهایت این ایده را کنار گذاشته و رویکرد مرسوم‌تری را در پیش گرفته است. تاکنون موارد متعددی از نسخه اولیه این سیستم خنک‌کننده در اینترنت مشاهده شده که بعضاً فرم‌ها و رنگ‌های متفاوتی داشتند. طی یکسال گذشته گمانه زنی‌های مختلفی درباره اینکه آیا اصلاً این سیستم درنهایت توسط تیم سبز مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا خیر در منابع مختلف مطرح شده است.

به هر حال نگاه اجمالی به آنچه که انویدیا برای GPU پرچم‌دار خود در نظر داشته، می‌تواند جذاب باشد. این کارت گرافیک از یک PCB بزرگ که با زاویه ۹۰ درجه نسبت به رابط PCIe داخل بدنه کارت قرار گرفته برخوردار است و اخیراً معلوم شده که می‌تواند از یک سیستم خنک‌کننده سه فن نیز استفاده کرده باشد که در آن فن سوم به‌طور هوشمندانه‌ای داخل هیت سینک بزرگ آن پنهان شده است.

تصویری از بدنه سیستم خنک کننده کارت گرافیک عرضه نشده NVIDIA RTX 40

تصویری از هیت سینک سیستم خنک کننده کارت گرافیک عرضه نشده NVIDIA RTX 40

جدیدترین تصاویری که در این خصوص منتشر شده، مجدداً از همان منبع قبلی یعنی Hayaka به‌دست ما رسیده که قبلاً هم تصاویر مشابهی را فاش کرده بود. این نشان می‌دهد که ظاهراً این منبع بیشترین تعداد از این سیستم‌های خنک‌کننده را در اختیار داشته است. هرچند تاکنون چیزی در خصوص PCB به کار رفته در آن منتشر نشده است.

براساس ادعای دارنده این کارت، کولر GPU به ۲۲ لوله انتقال حرارت و یک محفظه بخار طراحی شده که با نحوه قرارگیری منحصر‌به‌فرد PCB سازگاری دارند. نحوه چیدمان کابل‌ها نیز قابل‌توجه است؛ جایی که کابل برق 12VHPWR دور تا دور هیت سینک جا گرفته و دلیل آن هم این است که به علت تغییر مکان PCB، عملاً هیچ نقطه اتصال دیگری وجود نداشته است.

سیستم خنک کننده کارت گرافیک عرضه نشده NVIDIA RTX 40

سیستم خنک کننده کارت گرافیک عرضه نشده NVIDIA RTX 40

شایعات اخیر حاکی آن هستند که شاید انویدیا هیچوقت کارت گرافیک RTX 4090 Ti را عرضه نکند. بااین‌حال، هنوز هیچ اشاره‌ای به کنسل شدن عرضه‌ی کارت گرافیک تایتان سری RTX 40 نشده است. بنابراین هنوز این احتمال وجود دارد که روزی شاهد به کارگیری این سیستم در یکی از کارت‌های گرافیک خانواده Ada Lovelace انویدیا باشیم.

شایعات قبلی از برنامه‌ریزی انویدیا برای عرضه یک کارت گرافیک جدید بر پایه تراشه AD102-450 با ۱۸۲۷۶ هسته CUDA حکایت داشتند. ۴۸ گیگابایت حافظه GDDR6X نیز از دیگر مشخصات منتسب به این کارت است. درحال حاضر کارت گرفیک TITAN نسل جدید انویدیا زمان مشخصی برای عرضه رسمی ندارد. درواقع انتشار این تصاویر حاکی از آن است که انویدیا مدل آزمایشی کارت گرافیک TITAN نسل جدید خود را در آزمایشگاه آماده کرده تا در زمان نیاز معرفی و روانه بازار کند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده