نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۵

احتمال خروج کارت گرافیک RTX 4090 Ti از برنامه‌های انویدیا

براساس ادعای یک افشاگر شناخته شده‌ی اطلاعات سخت‌افزاری، انویدیا دیگر برای عرضه کارت گرافیک RTX 4090 Ti برنامه‌ریزی نمی‌کند.

Kopite7kimi که اخیراً درباره شایعات مربوط‌به مشخصات سری GeForce RTX 40 نسبتاً ساکت بوده، همواره معتبرترین منبع غیررسمی در خصوص انتشار اطلاعات محصولات انویدیا درنظر گرفته می‌شود. البته اینکه تقریباً همه‌ی محصولات این سری تاکنون روانه بازار شدند نیز در این امر مؤثر بوده است. به هرحال با نزدیک شده به اولین سالگرد عرضه کارت گرافیک RTX 4090 در ماه سپتامبر، سؤالی که مطرح می‌شود، احتمال عرضه یک نسخه‌ی ارتقاء یافته و میان نسلی از سری RTX 40 است.

انویدیا تاکنون دو نسخه‌ی Ti از کارت‌های گرافیک 4070 و 4060 را روانه بازار کرده اما فعلاً هیچ خبری از RTX 4090Ti یا RTX 4080Ti نیست که طبیعتاً در صورت تصمیم گیری برای عرضه نسخه‌های جدید رفرش شده، باید انتظار آن‌ها را داشته باشیم. با درنظرگرفتن اینکه نسخه غیر Ti کارت گرافیک RTX 4090 نیز از سیلیکون کامل AD102 استفاده نمی‌کند، منطقی است که انتظار معرفی یک نسخه مدل بالاتر با هسته‌های بیشتر و احتمالاً حافظه سریع‌تر GDDR6X یا حتی GDDR7 داشته باشیم. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که فعلاً چنین گزینه‌ای روی میز انویدیا نیست. حداقل برای مدل پرچم‌دار سری Ada Lovelace که به این شکل است.

کارت گرافیک RTX 4090

Kopite7kimi مدعی شده که هیچ برنامه‌ای برای عرضه RTX 4090 Ti وجود ندارد. همچنین گفته شده که انویدیا مدل‌های جدید از تراشه‌های AD103 و AD106 در نسخه‌های ارتقاء یافته RTX 4070 و 4060 معرفی خواهد کرد. هرچند گفته می‌شود که این مدل‌ها عملاً محصول جدیدی محسوب نمی‌شوند و صرفاً جهت بهبود وضعیت فروش و احتمالاً به‌طور متمرکز در بازار چین عرضه خواهند شد.

از طرفی باتوجه به اینکه RTX 4090 همچنان به‌عنوان قدرتمند‌ترین کارت گرافیک گیمینگ حال حاضر جهان باقی مانده و رقیب درخوری از شرکت AMD هم در مقابل خود نمی‌بیند، انویدیا فشاری برای عرضه کارت گرافیک RTX 4090 Ti احساس نمی‌کند. البته شایعاتی درخصوص عرضه مدل‌ جدید محصولات AMD از سری RDNA3 با حافظه کش 3D V-Cache به گوش می‌رسد اما این محصولات نگرانی خاصی را برای تیم سبز ایجاد نمی‌کنند. بنابراین تا زمانی‌که جهش قابل توجهی در قدرت رقبای پرچم‌دار انویدیا در بازار دیده نشود، احتمال معرفی RTX 4090 Ti نیز ضعیف است.

مدل فرضی از کارت گرافیک تایتان RTX 40

Kopite در ادامه اضافه کرده که GPU پرچم‌دار نسل بعدی انویدیا هم باید با رابط گذرگاه حافظه ۵۱۲ بیت معرفی شود. این اقدام می‌تواند پیشرفت چشمگیری در لاین آپ محصولات گیمینگ انویدیا ایجاد کند. به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه چنین کانفیگی مدت‌ها است که زمان محصولاتی مانند GTX 280 یا چند کارت گرافیک با GPU دوگانه مورد استفاده قرار نگرفته است. اگر انویدیا تصمیم به استفاده از تکنولوژی حافظه گرافیکی GDDR7 با حداکثر سرعت ۴۳ گیگابیت برثانیه را داشته باشد، رابط گذرگاه حافظه ۵۱۲ بیتی عملاً به پهنای باند ۲ ترابایتی GPU پرچم‌دار انویدیا در نسل بعدی منجر می‌شود که دوبرابر بیشتر از RTX 4090 است.

البته بعید است که انویدیا از همان ابتدا از سریع‌ترین حافظه G7 در نسل بعد استفاده کند. ضمن اینکه رابط حافظه ۵۱۲ بیتی ممکن است در تمامی مدل‌ها مورد استفاده قرار نگرفته باشد. لذا هنوز سوالاتی دیگری هم وجود دارند که قبل از گمانه زنی باید پاسخ داده شوند.

انویدیا احتمالا زمان معرفی محصولات نسل بعدی خود را به سال ۲۰۲۵ موکول خواهد کرد. همچنین باتوجه به روند همیشگی فاصله‌ی ۲ ساله بین دو نسل اصلی از سری محصولات این شرکت، می‌توان برای سال آینده یک سری مدل‌های میان نسلی را برای پر کردن این فاصله متصور شد که فعلاً جزئیات آن نامعلوم است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده