نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۳

پردازنده Ryzen 9 7945HX3D برای لپ تاپ دیده شد؛ ۱۲۸ مگابایت حافظه 3D V-Cache

ظاهراً AMD برای عرضه‌ی پردازنده‌های سری Ryzen 7000HX3D به‌عنوان اولین تراشه‌های رده بالای لپ‌تاپ خود با تکنولوژی حافظه کش 3D V-Cache و معماری هسته Zen 4 آماده می‌شود.

درحال حاضر تقریباً هیچ جزئیاتی از مشخصات پردازنده‌های جدیدی که توسط AMD در دست ساخت است منتشر نشده است؛ جز اینکه صرفاً گفته‌ می‌شود این محصولات جدید برای لپ‌تاپ‌ها ساخته می‌شوند. این شرکت قبلاً چیپ‌های رده بالای Ryzen 7045 "Dragon Range” را برای تجهیزات قابل حمل عرضه کرده اما به‌زودی پای تراشه‌های 3D V-Cache نیز به این حوزه باز خواهد شد.

براساس اطلاعات به‌دست آمده، پردازنده AMD Ryzen 9 7945HX3D از ۱۶ هسته Zen 4 و ۱۲۸ مگابایت حافظه کش 3D-VCache برای لپ‌تاپ‌های رده بالا برخوردار است. یک اکانت Weibo با تمرکز روی محتوای تکنولوژی اولین مشخصات منتسب به این CPU را پست کرده است. علاوه‌براین، Ryzen 7045X3D باید از ۳۲ رشته‌ی پردازشی و پشتیبانی از قابلیت‌های تیونینگ و اورکلاک PBO بهره‌مند شده باشد. اما مهم‌ترین و جالب‌ترین جنبه‌ی مشخصات این CPU باید حافظه 3D V-Cache آن با ظرفیت ۱۲۸ مگابایتی در نظر گرفته شود. این CPU دقیقا مثل Ryzen 9 7950X3D با یک پیکربندی CCD دوگانه با ظرفیت ۶۴ مگابایت حافظه کش استک شده روی یکی از دو CCD طراحی شده و ۶۴ مگابایت دیگر آن نیز از دو دای Zen 4 تأمین می‌شود.

اولین مشخصات منتسب به پردازنده AMD Ryzen 9 7945HX3D

در این اطلاعات اشاره‌ای به فرکانس عملکرد یا توان مصرفی این CPU نشده اما Olrak29_ در توییتر فهرست مشخصات دیگری از لپ‌تاپ گیمینگ ASUS ROG STRIX SCAR 17 "G733PYV-LL045W” را منتشر کرده که جزئیات بیشتری از مشخصات فنی پردازنده AMD Ryzen 9 7945HX3D را دربرمی‌گیرد.

براین اساس، سرعت کلاک این پردازنده به ۵.۴ گیگاهرتز می‌رسد که از این حیث با Ryzen 9 7945HX برابری می‌کند. همچنین باید انتظار توان مصرفی متغیر و قابل تنظیم بین ۵۵ تا ۷۵ وات را از این CPU لپ‌تاپ داشته باشیم. نسخه دسکتاپ این CPU به فرکانس عملکرد ۵.۷ گیگاهرتز نیز می‌رسد اما در TDP بالاتر از ۱۲۰ وات.

این مدل به‌خصوص از لپ‌تاپ گیمینگ جدید ایسوز از مشخصات بسیار بالایی برخوردار است و علاوه‌بر این CPU از یک کارت گرافیک NVIDIA RTX 4090 و ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5 نیز استفاده می‌کند. همچنین از یک نمایشگر IPS با رفرش ریت ۲۴۰ هرتز روی آن استفاده شده که قیمت آن را در فروشگاه استرالیایی Computer Alliance به ۵۵۹۹ دلار استرالیا رسانده است که معادل ۳۸۰۰ دلار آمریکا می‌شود.

مشخصات لپتاپ مجهز به پردازنده AMD Ryzen 9 7945HX3D

این پردازنده‌های تقویت شده‌ی 3D V-Cache شرکت AMD می‌توانند رقیب بسیار خوبی برای تراشته‌های Raptor Lake-HX و نسل جدید پردازنده‌های نسل چهاردهمی این شرکت باشند که عملکرد بسیار خود خود را درکنار مصرف انرژی بهینه‌ی خود مدیریت می‌کنند. در مقابل پردازنده‌های رده بالای تیم آبی برای لپ‌تاپ‌ها معمولا توان مصرفی بسیار بالایی دارند. در ادامه خلاصه‌ای از مشخصات نسخه 3D-VCache پردازنده Ryzen 9 7945HX را درکنار نسخه عادی آن مشاهده می‌کنید.

AMD Ryzen 9 7945HX3D با ۱۶ هسته و ۳۲ رشته – فرکانس عملکرد ۵.۴ گیگاهرتز و ۱۲۸ مگابایت حافظه کش L3 – توان مصرفی ۵۵ تا ۷۵ وات

AMD Ryzen 9 7945HX با ۱۶ هسته و ۳۲ رشته – فرکانس عملکرد ۵.۴ گیگاهرتز و ۶۴ مگابایت حافظه کش L3 – توان مصرفی ۵۵ تا ۷۵ وات

مشاهده‌ی این CPU در فهرست فروشگاه‌ها و افشای مشخصات آن کم و بیش تصمیم AMD برای ارائه فناوری 3D V-Cache تراشه‌های خود به لپ‌تاپ‌های رده بالای Ryzen 7000 را تأیید می‌کند. البته باید انتظار مدل‌های دیگر ۸ هسته‌ای و ۱۲ هسته‌ای Ryzen 7 7745HX3D و Ryzen 9 7845HX3D را نیز داشته باشیم. اما اینکه AMD نسخه ۶ هسته‌ای این تراشه‌ها را برای لپ‌تاپ‌ها در نظر داشته باشد یا نه سؤالی است که بعداً پاسخ آن را دریافت خواهیم کرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده