نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۵

آماده سازی چیپست‌های مادربرد Z890 اینتل برای پردازنده‌های نسل جدید

اینتل در آستانه عرضه نخستین سری از پردازنده‌های جدید Raptor Lake Refresh، فرایند آماده‌سازی تراشه‌های مادربرد سری 800 خود را برای نسل بعدی تراشه‌های این شرکت آغاز کرده است.

نسل بعدی پردازنده‌های اینتل موسوم به Arrow Lake-S تا اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ از راه می‌رسند. فرایند توسعه‌ی ۳ تراشه مادربرد سری ۸۰۰ مجهز به سوکت LGA 1851 نیز برای این تراشه‌ها درحال پیگیری است. این تراشه‌ها شامل Z890 و B860 به همراه H810 هستند و برخی شایعات به W880 و Q870 نیز برای سیستم‌های ورک‌استیشن اشاره دارند. گذشته از اینکه تراشه H870 در میان این مدل‌ها غایب است، برخی شایعات از احتمال عرضه آن برای محصولات آینده حکایت دارند.

جزئیات مربوط‌به مشخصات فنی تراشه‌های سری ۸۰۰ اینتل هنوز تاحد زیادی نامشخص هستند. بااین‌حال، می‌دانیم که مدل پایه این سری از ۶۰ کانال ورودی خروجی پرسرعت HSIO (که ۲۴ کانال برای CPU و ۳۴ کانال برای PCH اختصاص یافته) برخوردار است. پلتفرم‌های B860 و H810 نیز هریک ۴۴ و ۳۲ کانال HSIO را ارائه خواهند کرد. علاوه‌براین گفته می‌شود که این تراشه‌ها از ۴۸ گیگابایت حافظه DDR-5-6400 پشتیبانی کرده و استانداردهای WiFi 7 و 5GbE را به همراه خواهند داشت.

کانال‌های HSIO مسیرهای ارتباطی یکپارچه مادربرد هستند که کانکشن‌های پرسرعت PCIe و USB و پورت‌های SATA و... را مدیریت می‌کنند تا داده‌ها را با سرعت بالایی بین پردازنده و تجهیزات متصل شده جا‌به‌جا کنند.

مسیر عرضه پردازنده های جدید اینتل

نسل جدید پردازنده‌های Raptor Lake Refresh اینتل، همچنان مورد انتظار علاقه‌مندان به سخت افزارهای مدرن هستند. با اینکه اطلاعات ارائه شده از مشخصات فنی این محصولات همچنان کمیاب و محدود باقی مانده، انتظار می‌رود که به‌زودی جزئیات مربوط‌به زمان عرضه و مشخصات پیکربندی این تراشه‌ها به‌زودی منتشر شوند. براساس گزارش‌ها، این پردازنده‌ها برای سازگاری با مادربردهای فعلی طراحی شدند و از تراشه‌های سری ۶۰۰ و ۷۰۰ اینتل پشتیبانی خواهند کرد. در همین راستا، چند شرکت تولید کننده از قبل آپدیت بایوس ویژه‌ی این محصولات را معرفی کردند.

پیش‌بینی می‌شود که مدل‌های سری K پردازنده‌های Raptor Lake-S Refresh از اواسط اکتبر ۲۰۲۳ در دسترس قرار بگیرند. در ادامه، مدل‌های غیر از سری K نیز از هفته اول سال ۲۰۲۴ و همزمان با رویداد CES 2024 به بازار عرضه خواهند شد. در ادامه به شماری از مشخصات فنی پردازنده‌های Raptor Lake Refresh که تاکنون به‌دست ما رسیده اشاره شده است:

  • معماری مشابه با سری Raptor Lake (هسته‌های Raptor Cove P و Gracemont E)
  • فرایند ساخت مشابه سری Raptor Lake (فناوری Intel 7 یا ۱۰ نانومتری ++)
  • فرکانس عملکرد بهبود یافته فراتر از ۶ گیگاهرتز
  • پشتیبانی از ماژول‌ حافظه DDR5
  • افزایش توان مصرفی تا ۳۰۰ وات
  • سازگاری با سوکت‌های مادربرد موجود LGA 1700/1800

اینتل رویداد جدید Intel Innovation را برای ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) برنامه‌ریزی کرده و انتظار می‌رود که طی این برنامه به شفاف سازی در خصوص شایعاتی که این مدت در خصوص پردازنده‌های جدید این شرکت منتشر شده بپردازند.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده