نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۵

برتری ۱۷ درصدی سرعت عملکرد Core i7-14700K نسبت به نسل قبل

اطلاعات فاش شده از نتایج بنچمارک CPUZ و Cinebench نشان می‌دهند که پردازنده اینتل Core i7-14700K تا ۱۷ درصد سریع‌تر از 13700K عمل می‌کند.

Wnxod یکی از افشاگران اطلاعات سخت‌افزاری، اخیراً مدعی شده که نتایج بنچمارک پردازنده Core i7-14700K به‌دست اون رسیده و یک سری اطلاعات اولیه از پیکربندی و عملکرد این CPU را به ما نشان می‌دهد. براین‌اساس، به‌کارگیری ۸ هسته عملکرد و تعداد نامشخصی از هسته‌های بهینه در این CPU تایید شده است. این درحالی است که شایعات قبلی از به کارگیری ۱۲ هسته‌ی نوع E در این تراشه حکایت داشتند.

لازم به ذکر است که این CPU هنوز توسط هیچ نرم‌افزاری شناسایی نشده اما به‌عنوان دای Raptor Lake HX/S تشخیص داده شده است. خروجی بنچمارک CPU-Z نشان می‌دهد که CPU مذکور در بالاترین سطح عملکرد به فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند که فقط ۱۰۰ مگاهرتز بیشتر از Core i7-13700K است. اما احتمالا افزایش تعداد هسته‌های این CPU تاثیر بیشتری روی عملکرد آن خواهد داشت.

بنچمارک پردازنده Intel Core i7-14700K

اگر این نتایج واقعا صحت داشته باشند باید انتظار داشت که پردازنده Core i7-14700K امتیاز ۹۰۵ را در در تست تک هسته CPU-Z و امتیاز ۱۴۹۶۵ را در تست چند هسته‌ی آن به ثبت برساند. امتیازات این پردازنده در Cinebench R23 نیز ۲۱۹۲ و ۳۶۲۹۶ خواهد بود که نشان می‌دهد اختلاف عملکرد آن در مقایسه با پردازنده ۸+۸ هسته‌ای Core i7-13700K به چه شکل خواهد بود.

براین‌اساس باید انتظار یک اختلاف عملکرد ۳.۸ . ۱۸.۲ درصدی را در تست‌های تک هسته و چند هسته‌ی CPU-Z داشته باشیم و ازطریق ابزار Cinebnech نیز به تفاوت‌های ۴.۲ و ۱۶.۹ درصدی خواهیم رسید. سری جدید پردازنده‌های اینتل درواقع نسخه‌ی ارتقا یافته‌ای نسبت به خانواده‌ی پردازنده‌های Raptor Lake محسوب می‌شوند که Core i7-14700K نیز یکی از پیشنهاد‌ها پرطرفدار آن در میان گیمرها خواهد بود.

با قضاوت از روی این نتایج باید گفت که ارتقا عملکرد این تراشه‌ها در زمینه عملکرد چند هسته قابل قبول و چشمگیر خواهد بود اما اختلاف عملکرد تک هسته‌ی آن‌ها که در برخی موارد از اهمیت بیشتری برخوردار است در اینجا فقط ۴ درصد در نظر گرفته شده است. بااین‌حال نمی‌دانیم که آیا CPU به کار رفته در این تست نسخه‌ی نهایی آن بوده یا نحوه سازگاری آن با مادربردهای فعلی به چه شکل بوده است.

پردازنده‌های Raptor Lake Refresh اینتل برای عرضه در ماه اکتبر ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شدند. نخستین موج از تراشه‌های اینتل روی سری K این خانواده تمرکز داشته و شامل Core i7-14700K نیز خواهد شد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده