نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۸

زمان آغاز به کار تکنولوژی حافظه گرافیکی شتاب یافته RTX IO انویدیا

تکنولوژی جدید RTX IO برای فشرده سازی داده‌های محیط بازی در GPU و استفاده از قابلیت‌های PCIe NVMe SSD، با عرضه بازی Ratchet & Clank: Rift Apart آغاز به کار خواهد کرد.

جدیدترین تکنولوژی حافظه شتاب یافته GPU انویدیا موسوم به NVIDIA RTX IO، بارگذاری سریع‌تر داده‌های مبتنی بر GPU و فشرده سازی دیتای بازی‌ها را امکان‌پذیر خواهد کرد و عملکرد ورودی / خروجی GPU را در مقایسه با هارددیسک‌ها و APIهای سنتی ذخیره‌سازی به شکل چشمگیری ارتقاء خواهد داد. NVIDIA RTX IO فرایند فشرده‌سازی داده‌ها در GPU را به پکیج‌های کوچک‌تر تقسیم کرده و از این طریق زمان بارگذاری سریع و استفاده‌ی کمتر از توان پردازش CPU را به ارمغان آورده است.

به این ترتیب توسعه‌دهندگان می‌توانند نسل جدیدی از بازی‌های ویدیویی را با جهان‌های عظیم و با جزئیات بسیار زیاد خلق کنند. فناوری RTX IO اخیراً درکنار یک ماد رایگان Portal: Prelude RTX برای اولین‌بار در دسترس قرار گرفته و قرار است در بازی Ratchet & Clank: Rift Apart که در تاریخ ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) عرضه می‌شود، رسماً مورد استفاده قرار بگیرد.

عملکرد تکنولوژی NVIDIA RTX IO

برای تشریح عملکرد تکنولوژی جدید انویدیا باید گفت که به‌صورت سنتی، داده‌ها از دیسک ذخیره‌سازی سیستم شما به CPU ارسال می‌شوند تا ازطریق حافظه سیستم فشرده سازی شده و برای پردازش گرافیکی به GPU فرستاده شوند. اما این سیستم با با درنظرگرفتن قابلیت‌های نسل چهارم و پنجم درایوهای PCIe NVMe SSD طراحی نشده و تنها از بخشی از توانایی آن‌ها استفاده می‌کند. بنابراین با حجیم‌تر شده داده‌های گرافیکی بازی‌ها و ایجاد گلوگاه در CPU و حافظه سیستم که در نتیجه‌ی به کارگیری این سیستم سنتی به وجود آمده است، بارگذاری بازی‌ها کندتر صورت گرفته و به تکسچرها در جریان بازی به شکل مطلوبی پردازش نمی‌شوند.

تفاوت در به کارگیری تکنولوژی NVIDIA RTX IO روی سیستم

حالا NVIDIA RTX IO با تغییر این مسیر، پهنای باند ورودی/خروجی اطلاعات را به شکل قابل توجهی گسترش داده و فرایند انتقال داده‌های فشرده‌سازی شده در GPU را با کمتری دخالت CPU و حافظه سیستم صورت می‌دهد. درواقع در اینجا از قابلیت GDeflate پردازنده‌ گرافیکی برای فشرده سازی اطلاعات استفاده شده تا CPU به وظایف مهم دیگری مشغول باشد. در نتیجه پدیده‌ی pop-in شدن اشیا در محیط بازی یا لود شدن قطعه قطعه و ایجاد وقفه‌های کوتاه در اجرای بازی به حداقل خواهد رسید و تکسچرهای با کیفیت با سرعت بالاتری استریم خواهند شد.

بنابراین حتی اگر با سرعت بسیار زیادی در محیط بازی حرکت کنید، همه چیز به خوبی اجرا شده و عالی به‌نظر می‌رسند. این فناوری علاوه‌بر‌این موارد، حتی می‌تواند حجم دانلود بازی‌ها را کاهش داده و امکان ذخیره‌سازی بازی‌های بیشتری را روی SSD سیستم کاربران فراهم کند.

تأثیر ماد Portal: Prelude RTX

فناوری RTX IO روی همه‌ی پردازنده‌های گرافیکی مدرن DirectX 12 پشتیبانی می‌شود. اما میزان تأثیرگذاری آن روی تسریع فرایند اجرای بازی‌ها به خود بازی، صحنه‌ی مورد نظر و به‌ویژه ترکیب GPU و دیسک درایو ذخیره‌سازی شما بستگی خواهد داشت. این فناوری در ماد Portal: Prelude RTX همیشه روشن بوده و میزان اثرگذاری آن کاملاً مشهود است.

در بازی Ratchet & Clank: Rift Apart نیز از RTX IO برای بارگذاری سریع تکسچرهای باکیفیت بالای محیط بازی با سطح بالایی از جزئیات استفاده شده که در هنگام پرش میان ابعاد مختلف محیط این بازی مشهود هستند. با ادغام تأثیر این فناوری روی DirectStorage و استفاده از یک حافظه سریع NVMe SSD، استریم تکسچرهای محیط بازی حتی در بالاترین تنظیمات گرافیکی بسیار روان و سریع انجام خواهد شد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده