نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۳

ماه عرضه کارت‌ های گرافیک دسکتاپ AMD Navi 32

باتوجه‌به تکمیل فرایند توسعه و آماده‌سازی درایورهای GPU، گزارش‌ها از عرضه پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ Navi 32 شرکت AMD در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ حکایت دارند.

براساس جدیدترین اطلاعات ارائه شده توسط یکی از منابع شناخته شده‌ی افشای اخبار سخت‌افزاری، AMD در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ (حدفاصل شهریورماه تا اوایل مهرماه) آماده‌ی عرضه سری جدید کارت‌های گرافیک خود مبتنی بر پردازنده‌های گرافیکی Navi 32 می‌شود. کانال یوتیوب Moore's Law is Dead فاش کرده که پردازنده‌های گرافیکی هیبریدی Navi 31/32 احتمالاً از ۷۰ واحد محاسباتی یا CU بهره‌مند خواهند شد. همچنین مشخصات اولیه‌ یکی از کارت‌های گرافیک مبتنی بر تراشه Navi 32 نیز از این طریق منتشر شده است.

فهرست جدیدی که اخیراً از طرف اتحادیه اقتصادی اروپا (EEC) منتشر شده، نشان می‌دهد که کارت گرافیک Radeon RX 7800XT با ۱۶ گیگابایت حافظه VRAM با رابط گذرگاه ۲۵۶ بیتی یکی از این مدل‌ها است. البته نام‌گذاری محصولات این سری هنوز به‌صورت نهایی تأیید نشده است. این مدل احتمالاً از کانفیگ کامل ۶۰ واحد CU این GPU بهره‌مند شده و توان مصرفی TBP آن نیز به ۲۶۰ وات می‌رسد.

یکی دیگر از مدل‌های احتمالی Radeon RX 7700 XT است که انتظار می‌رود از ۴۸ تا ۵۴ واحد CU بهره‌مند شده و ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی با رابط گذرگاه ۱۹۲ بیت داشته باشد. در مورد هر دو مدل RX 7800XT و RX 7700 XT انتظار می‌رود که سرعت حافظه GPU به ۱۹.۵ گیگابیت برثانیه برسد.

تراشه دسکتاپ Navi 32 شرکت AMD

سری جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD برای رونمایی در گیمزکام 2023 که در آلمان برگزار می‌شود، برنامه‌ریزی شدند. این رویداد از ۲۳ تا ۲۷ اوت ( ۱ تا ۵ شهریور) برگزار خواهد شد. همچنین زمان عرضه این محصولات نیز به ماه سپتامبر کشیده می‌شود. مشخصات کارت‌های گرافیک مبتنی بر تراشه Navi 32 رفته رفته مشخص خواهد شد. اما علاوه‌بر محصولات ویژه‌ی دسکتاپ از پردازنده‌های گرافیکی Navi 32 در یک سری لپ‌تاپ‌های رده بالا نیز استفاده خواهد شد.

Moore's Law is Dead حالا مدعی شده که این پردازنده‌ها به تولید انبوه وارد شدند و درایورهای گرافیکی آن‌ها هم‌اکنون قابل استفاده هستند. علاوه‌براین صحبت از یک سری ویژه‌ و هیبریدی تراشه‌های Navi 31/Navi 32 در میان است که از ۷۰ واحد محاسباتی برخوردار است. البته اطلاعات در این خصوص هنوز بسیار محدود است.

عدم عرضه موجودی پردازنده‌های گرافیکی Navi 21 علت تأخیر در زمان عرضه تراشه‌های Navi 32 بیان شده است. مدل‌های پرچم‌دار نسل قبل از جمله RX 6800 XT و RX 6900 XT از تراشه Navi 21 استفاده می‌کردند و سری جدید کارت‌های گرافیک RX 7000 نیز از تراشه‌های گرافیکی Navi 31 استفاده می‌کنند. همچنین سری Navi 33 چیپ‌های AMD نیز برای پیشنهاد‌ها میان‌رده این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرند.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده