نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۲ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۳

مشخصات احتمالی نسخه به‌روزرسانی‌شده‌ پردازنده‌های Raptor Lake-S

نسل جدید پردازنده‌های اینتل به‌عنوان نسخه‌ی به‌روزرسانی شده سری Raptor Lake-S تا چند ماه دیگر عرضه می‌شود و حالا مشخصات فنی جدیدی به این تراشه‌ها نسبت داده شده است.

RedGamingTech در یوتیوب جزئیات جدیدی از مشخصات فنی پردازنده‌های رفرش شده‌ی Raptor Lake-S برای دسکتاپ را منتشر کرده که براین اساس انتظار می‌رود نسل چهاردهم تراشه‌های اینتل با تعداد هسته‌های بیشتر و پشتیبانی از حافظه‌های سریع‌تر DDR5 معرفی شود. اینتل در نظر دارد تا در این نسل از پردازنده‌های رده مصرف‌کننده خود، صرفا به یک به‌روزرسانی در تراشه‌های خانواده Raptor Lake اکتفا کند. تاکنون شایعات زیادی در این خصوص به گوش رسیده است.

پردازنده‌های رفرش‌شده‌ی رپتور لیک از پلتفرم‌های فعلی LGA 1700 پشتیبانی خواهند کرد و در دو سری دسکتاپ S و موبایل HX به کاربران عرضه خواهند شد. اما اینبار RedGamingTech جزئیات بیشتری از مدل‌های مختلف این سری را ارائه کرده که در ادامه مشاهده می‌کنید.

پردازنده های نسل چهاردهم Raptor Lake-S Refresh

همان‌طور که در تصویر بالا ملاحظه می‌کنید، تمرکز روی ارائه گزینه‌هایی با تعداد هسته‌های بیشتر است. این موضوع در لاین آپ Core i5 که تعداد کل هسته‌ها به ۱۶ هسته افزایش یافته، بیشتر به چشم می‌خورد. علاوه‌بر این، مدل شایعه‌شده‌ی i7 14700/K/F نیز از افزایش تعداد هسته‌ها بهره‌مند خواهد شد که درنهایت این CPU را به گزینه مناسبی برای افرادی تبدیل می‌کند که هنوز آماده انتقال به پلتفرم LGA 1851 نشدند. گفته می‌شود پردازنده‌های Core i3 اینتل نیز از ۴ هسته به ۶ هسته افزایش پیدا خواهند کرد. در ادامه خانواده این پردازنده‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • Core i9 (Up To 24 Cores) -> 14th Gen Core i9 (Up To 24 Cores)
  • Core i7 (Up To 16 Cores) -> 14th Gem Core i9 (Up To 20 Cores)
  • Core i5 (Up To 14 Cores) -> 14th Gen Core i5 (Up To 16 Cores)
  • Core i3 (Up To 4 Cores) -> 14th Gen Core i3 (Up To 6 Cores)

اگرچه هنوز جزئیات خاصی از مشخصات این پردازنده‌ها تأیید نشده، ما طی ماه‌های گذشته چند مورد افشای اطلاعات را داشتیم که به چنین اطلاعاتی اشاره داشتند. در ادامه به شماری از این اطلاعات غیررسمی که اغلب در قالب شایعات منتشر شدند، اشاره داریم:

  • حفظ معماری هسته‌های Raptor Cove P و Gracemont E مشابه نسل اول پردازنده‌های Raptor Lake
  • حفظ پروسس نود ۱۰ نانومتری یا Intel 7 تراشه‌های Raptor Lake
  • افزایش سرعت کلاک هسته تا فراتر از ۶ گیگاهرتز
  • پشتیبانی از DIMMهای حافظه سریع‌تر DDR5
  • توان مصرفی به مراتب بالاتر (نزدیک به ۳۰۰ وات)
  • سازگاری با سوکت مادربردهای LGA 1700 و 1800

مطابق آنچه تاکنون مشخص شده، انتظار داریم پردازنده‌های Raptor Lake-S Refresh اواسط ماه اکتبر به بازار عرضه شوند. احتمالاً اینتل طی رویداد Innovation 2023 که برای اواسط ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده، جزئیات بیشتری از این تراشه‌ها را با مخاطبان خود به اشتراک خواهد گذاشت.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده