نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۲

عرضه کارت گرافیک رفرنس RTX 4090 با کانکتور برق اصلاح شده

انویدیا اکنون کارت گرافیک RTX 4090 Founders Edition را با کانکتور جدید و اصلاح شده‌ی 12V-2x6 به کاربران عرضه می‌کند.

به‌نظر می‌رسد که انویدیا فرایند به‌روزرسانی کارت‌های گرافیک مرجع Founder Edition با طراحی اصلاح شده و جدید کانکتور 12VHPWR را آغاز کرده است. با اینکه هنوز جزئیات نحوه به‌کارگیری کانکتورهای جدید توسط این شرکت تشریح نشده، شواهد به‌دست آمده نشان می‌دهند که تیم سبز قبلاً آماده‌ی اضافه کردن این کانکتورها به‌همراه کارت گرافیک RTX 4070 و RTX 4070 Ti شده که جزء محصولات پرفروش سری RTX 40 محسوب می‌شوند. البته ممکن است این اقدام هنوز به‌معنی جایگزین شدن کامل کانکتور 12V-2x6 نباشد.

انویدیا هنوز هیچ اطلاعیه رسمی را در خصوص تغییرات کانکتور برق خود منتشر نکرده، اما وجود این کانکتورها زمانی برای رسانه‌ها فاش شد که گزارشاتی از فعالیت این شرکت روی نسخه به‌روزرسانی شده‌ای از کانکتور پرحاشیه انویدیا خبرساز شد. یکی از تغییرات قابل‌توجه این طراحی جدید، اضافه شدن پین‌های اتصال کوتاه‌تر است که کاهش طول آن‌ها باعث عدم ارتباط GPU با منبع تغذیه در صورت عدم اتصال صحیح کانکتور می‌شود. این تغییر باعث می‌شود تا از انتقال توان بالایی از انرژی در شرایطی که کانکتور به درستی در جای خود محکم نشده، جلوگیری به عمل آمده و از افزایش دمای این نقطه و ذوب شدن آن پیشگیری شود.

کانکتور جدید کارت گرافیک GeForce RTX 4090 FE

حالا و در جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، ادعا می‌شود که انویدیا این کانکتورهای جدید را برای RTX 4090 Founders Edition نیز به کار گرفته است. RTX 4090 اولین مدل از سری جدید محصولات انویدیا بود که با کانکتورهای برق 12+4 پین روانه بازار شده و توان مصرفی بالای آن به آسیب رسیدن به GPU کاربران منجر شده بود. اولین‌بار دو کاربر وبسایت ردیت گزارش دادند که کارت گرافیک گران‌قیمت RTX 4090 آن‌ها حالا دیگر از بین رفته و مقصر این اتفاق کانکتورهای ذوب شده‌ی برق آن است.

reggie_gakil و NoDuelsPolicyy تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد کانکتور ۱۶ پین RTX 4090 که با نام 12VHPWR نیز شناخته می‌شود، به وضوح از شدت حرارت بالا ذوب شده و کارت‌ها سوخته‌اند. حالا انویدیا به‌صورت چراغ خاموش اقدام به توسعه نسخه بهبود یافته‌ای از کابل اتصال این کارت کرده تا این مشکل را به‌طور کلی برطرف کند.

تغییر کانکتور برق GeForce RTX 4090 FE

از نظر ساختاری هیچ تغییری در هدر کانکتورهای 12VHPWR و 12V2x6 ایجاد نشده است و کابل‌ها همچنان سازگاری خود را حفظ می‌کنند. به همین ترتیب هر دو کانکتور از همان ۱۲ ریل برق استفاده خواهند کرد و ۴ پین دارند که درحال حاضر تمرکز اصلی نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌، روی آن است. واضح‌ترین تغییر که در اینجا به چشم می‌خورد، تغییر طول پین‌ها است که عقب‌تر قرار گرفتند تا سازندگان از اتصال کامل کانکتور اطمینان حاصل کنند. در غیر این صورت آن‌ها اصلا کار نخواهند کرد. علاوه‌براین، انکودینگ نیز باید طبق استانداردهای جدید به‌روز شود.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده