نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۱

نارضایتی انویدیا از همکاری شرکای تجاری خود با اینتل

شایعات جدید حاکی از آن است که انویدیا تمایلی به ساخت و عرضه کارت‌های گرافیک اینتل از سوی شرکای تجاری خود ندارد و حتی تهدید به قطع همکاری با آن‌ها کرده است.

کانال روسی PRO Hi-Tech گزارش داده که انویدیا بزرگ‌ترین شرکای تجاری خود را تحت فشار قرار داده تا از همکاری با اینتل روی پروژه بعدی پردازنده‌های گرافیکی این شرکت موسوم به Battlemage خودداری کنند. در این گزارش آمده که اگر این شرکت‌ها اقدام به ساخت تراشه‌هایی برپایه محصولات اینتل کنند، انویدیا با آن‌ها قطع رابطه خواهد کرد. همچنین در صورت همراهی با برنامه‌های اینتل نیز تأمین GPU برای آن‌ها با محدودیت مواجه خواهد شد. ظاهرا چنین اتفاقی در چین رخ داده است؛ جایی که این شرکت‌ها آماده‌ی عرضه سری جدید پردازنده‌های اینتل می‌شوند.

متأسفانه این گزارش هیچ مدرکی را برای اثبات ادعای خود ارائه نمی‌کند و خیلی سخت می‌توان صحت آن را تأیید کرد. بااین‌حال PRO Hi-Tech کانال شناخته شده‌ای است که رابطه خوبی با شرکت‌های مختلف دارد. بنابراین شکی نیست که گزارش‌های می‌توانند منبع و مبنای معتبر داشته باشند. ضمن اینکه این نخستین باری نیست که انویدیا به چنین مسائلی متهم می‌شود. متأسفانه بعید است شخص یا اشخاصی که این موضوع را به اطلاع PRO Hi-Tech رساندند، عموما در این‌باره اظهارنظر کنند.

گزارش کانال روسی PRO Hi-Tech

شرکای تجاری انویدیا اولین‌بار در برنامه همکاری GeForce Partner Program که اوایل سال ۲۰۱۸ معرفی شده بود، همکاری‌های خود را به شکل متمرکزتر درآوردند. هدف از این همکاری، برقراری روابط نزدیک‌تر بین انویدیا و شرکای تولید کننده محصولات سخت‌افزاری آن‌ها برای ترویج نام تجاری GeForce و فناوری ساخت انویدیا بود. این همکاری بعدها با اختلافاتی همراه و درنهایت لغو شد.

بحث و جدل در میان اعضای پروژه GeForce Partner Program ناشی از نگرانی‌هایی بود که به‌طور بالقوه، رقابت در بازار را به‌دلیل اجبار اعضا برای همسویی انحصاری با انویدیا و عدم تولید و عرضه محصولات رقیب مثل AMD با محدودیت مواجه می‌کرد. منتقدان این طرح استدلال می‌کردند که این کار می‌تواند منجر به کاهش انتخاب‌های مصرف‌کننده و رفتار ضد رقابتی در بازار شود.

انویدیا در پاسخ به این انتقادات و نگرانی‌ها تصمیم گرفت تا بلافاصله بعد از معرفی GeForce Partner Program، اقدام به لغو برنامه‌ی همکاری کند. این شرکت بعدها در بیانیه‌ای اعلام کرد که ماهیت برنامه از سوی اعضا به‌صورت نادرست برداشت شد و اصلا قرار براین نبوده که رقابت را کاهش دهند یا دسترسی به محصولات AMD در بازار را محدود کند. انویدیا تاکید داشت به تعهد خود به یک اکوسیستم گیمینگ باز و رقابت آزادانه در بازار GPU پایبند است.

پرزنت محصولات جدید اینتل

اینتل به‌تازگی شروع به ساخت پردازنده‌های گرافیکی مجزا کرده است و محصولات سری Arc Alchemist به‌عنوان اولین کارت‎‌های گرافیک گیمینگ خود به بازار فرستاد.

گستره‌ی عرضه محصولات این شرکت شاید به اندازه محصولات سری RDNA3 و ADA بزرگ نباشد، اما پردازنده‌های گرافیکی اینتل مزایای دیگری مثل قابلیت‌های قدرتمند انکدینگ و ظرفیت حافظه VRAM تاسرحد ۱۶ گیگابایت را دارند. درحال حاضر به ندرت برندهای جدیدی به چشم می‌خورند که به تولید کارت‌های گرافیک مبتنی بر تراشه‌های اینتل می‌پردازند و این کار محدود به ایسوز، MSI و Gigabyte شده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده