نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۶ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۲۹

تاریخ عرضه کارت گرافیک ۱۶ گیگابایتی RTX 4060 Ti

۲ افشاگر شناخته شده‌ی اطلاعات سخت‌افزاری تأیید کردند که کارت گرافیک RTX 4060 Ti 16GB کمتر از دو هفته‌ی دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

براساس جدیدترین اطلاعات به‌دست آمده، کارت گرافیک RTX 4060 Ti با بافر حافظه افزایش یافته‌ی ۱۶ گیگابایتی، برای عرضه در تاریخ ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر) برنامه‌ریزی شده است. این تاریخ نشان‌دهنده زمان دسترسی برای سفارش، انتقال و توزیع جهانی هریک از مدل‌های این محصول است. بااین‌حال، جزئیات زمان انتشار نتایج بررسی آن هنوز اعلام نشده است.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti که قبلاً با حافظه گرافیکی ۸ گیگابایتی عرضه شده بود، با استقبال نسبتاً خوبی از سوی گیمرها مواجه شد که بیشتر به‌دلیل قیمت ۳۹۹ دلاری آن بود. تاکنون تایید شده که مدل جدید این کارت با دوبرابر حافظه گرافیکی، ۴۹۹ دلار قیمت خواهد داشت که هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییرات احتمالی قیمت این کارت پیش از زمان عرضه وجود ندارد.

تاریخ عرضه نسخه 16 گیگابایتی RTX 4060 Ti

دراین‌میان، AMD درمورد انتشار اطلاعات مربوط‌به محصولات میان‌رده خود سکوت کرده تا هیچ رقیبی از خانواده RDNA3 برای انویدیا باقی نماند. علاوه‌بر‌این، اطلاعات فاش شده از نقشه راه برنامه‌های اینتل نیز هیچ نشانه‌ای از عرضه مدل‌های به‌روزرسانی شده‌ی الکمیست به چشم نمی‌خورد تا وضعیت انویدیا از این جهت نیز در بازار تثبیت شود.

مدل آپدیت شده‌ی کارت گرافیک RTX 4060 Ti نیز مانند مدل غیر Ti کارت گرافیک RTX 4060 یک مدل انحصاری AIB خواهد بود که مدل Founders Edition انویدیا را دریافت نخواهد کرد. کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4060 Ti جایگزین RTX 3060 Ti از از نسل قبل می‌شود که به‌نوعی مناسب‌ترین پیشنهاد انویدیا برای سطح میان‌رده‌ی کاربران گیمینگ در نظر گرفته می‌شود.

کاربران هدف این GPU به‌دنبال بهترین تجربه گیمینگ در رزولوشن 1080p و ورود به سطح 1440p با قابلیت‌های DLSS 3 هستند. RTX 4060 Ti در دو نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی و با قیمت‌های ۳۹۹ و ۴۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود و بهترین گزینه برای کاربرانی هستند که از کارت‌های گرافیک قدیمی‌تری مانند GTX 1060 و RTX 2060 استفاده می‌کنند. حتی کاربران کارت‌های گرافیک RTX 3060 نیز می‌توانند برای دستیابی به عملکرد سریع‌تر و مصرف توان بسیار بهینه‌تر به نسل جدید مهاجرت کنند.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti از تراشه AD106 استفاده می‌کند که مدل 350-A1 آن در این نسخه مورد استفاده قرار گرفته است. این GPU برپایه معماری سیلیکون TSMC 4N طراحی شده و ۱۹۰ میلی‌متر مربع سایز دارد. در ساختار این GPU از ۲۲.۹ میلیارد ترانزیستور استفاده شده که از نظر تعداد بیشتر از تراشه GA با GA103 با اندازه ۴۹۶ میلی‌متر مربع است. این چیپ از ۳۴ واحد SM با مجموع ۴۳۵۲ هسته CUDA تشکیل شده و نسخه‌ی کامل این تراشه محسوب نمی‎‌شود که از ۳۶ واحد SM و مجموع ۴۶۰۸ هسته برخوردار است.

البته ممکن است از این نسخه در مدل‌های آینده این سری مورد استفاده قرار گیرد. AD106 در بالاترین حالت می‌تواند به عملکرد محاسباتی ۲۲ ترافلاپس دست پیدا کند. در مورد توان مصرفی آن نیز ۱۶۰ وات در نسخه ۸ گیگابایت و ۱۶۵ وات در نسخه ۱۶ گیگابایتی اعلام شده است. هر دو کارت از رابط ارتباطی PCle Gen 4 x8 استفاده می‌کنند و توان مصرفی آن نیز ازطریق یک کابل PCle Gen 5 تأمین می‌شود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده