نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۶ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۸

استفاده از کانکتورهای برق بهبود یافته انویدیا برای کارت گرافیک RTX 4070

طبق یک گزارش جدید، انویدیا از کانکتورهای برق جدید و بهبود یافته‌ی 12V-2x6 در مدل رفرنس RTX 4070 و برخی محصولات MSI استفاده کرده است.

انویدیا و PCI-SIG مدتی است که روی ورژن ارتقاء یافته‌ای از کانکتورهای برق ۱۶ پین 12VHPWR با نام 12V-2x6 کار می‌کنند که سیستم اتصال بهتر و پین‌های بهبود یافته‌ای دارد. تمام این تلاش‌ها برای اطمینان از اتصال صحیح کانکتور به GPU و منبع تغذیه صورت گرفته که در گذشته منجر به بالا رفتن دما، ذوب شدن و از بین رفتن GPU می‌شد. همان‌طور که تاکنون از مشخصات فاش شده مشخص است، کانکتور جدید طول پین‌های سنس (۴ پین‌ دیتا که ظرفیت کابل را تعریف می‌کنند) را کاهش داده و این ایده‌ی ساده عملاً حالت‌های توان بالا را غیرفعال می‌کند؛ مگر اینکه کابل به‌صورت کامل و صحیح متصل شده باشد.

حالا مشخص شده که انویدیا قبلاً اولین کارت گرافیک خود را با این پین‌های بهبود یافته به بازار عرضه کرده است. نسخه رفرنس کارت گرافیک RTX 4070 اولین محصول انویدیا است که از چنین طراحی برخوردار است. باوجود اینکه اکثریت کارت‌های گرافیک RTX 4070 از طراحی ۸ پین کانکتور برق استفاده می‌کنند، مواردی مانند سری MSI Gaming که جزء این موارد نیستند نیز از کانکتورهای جدید انویدیا استفاده می‌کنند. علاوه‌براین، همان‌طور که در رویداد Computex نیز نشان داده شد، MSI کانکتور 12V-2x6 را برای نسل جدید منبع تغذیه خود نیز در نظر گرفته است.

تغییرات کانکتور برق RTX 4070 FE

البته ممکن است این هنوز نسخه کامل کابل بهبود یافته‌ی 12V-2x6 نباشد. درواقع هیچ منبعی به‌صورت رسمی تأیید نکرده که RTX 4070 از کانکتورهای جدید انویدیا استفاده می‌کند. همچنین MSI برچسب H+ را روی طراحی جدید خود قرار داده که همچنان به همان نسخه 12VHPWR قبلی اشاره دارد. با‌این‌حال، شواهد کاملاً واضح هستند و برخی تغییرات آشکار در طراحی این کانکتورها به چشم می‌خورند. از‌طرفی این احتمال وجود دارد که انویدیا تمایل نداشته تا به این موضوح حساس اشاره داشته باشد.

یا اینکه اصلاً MSI به‌دنبال این بوده تا کابل ایمن‌تری را روی محصولات خود قرار دهد. RTX 4060 Ti و RTX 4060 به‌عنوان جدیدترین محصولات از سری کارت‌های گرافیک RTX 40 منحصراً از کانکتورهای برق ۸ پین استفاده می‌کنند. بنابراین RTX 4070 اولین محصولی است که از این طراحی بهره‌مند شده است. امیدواریم که به‌زودی و اینبار مستقیماً از سوی انویدیا اطلاعات بیشتری از این نوآوری به‌دست آوریم.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده