نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۱

نسخه بهبودیافته کانکتور 12V-2x6 جایگزین 12VHPWR می‌شود

انویدیا کانکتور جدیدی به نام 12V-2x6 را در دست ساخت دارد که با بهبود جوانب ایمنی اتصال و سازگاری با منابع تغذیه موجود، جایگزین 12VHPWR و مشکلات عدیده‌ی آن می‌شود.

از زمانی‌که گزارش‌ها مربوط‌به مشکل ایمنی کانکتور ۱۶ پین 12VPHWR به‌دست انویدیا رسیدند، این شرکت کار روی نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ای از کانکتور برق ظرفیت بالای خود را آغاز کرد. چون شرکت Nvidia سعی در برطرف کردن مشکلاتی از قبیل بالا رفتن دما، ذوب شدن و آسیب دیدن کارت گرافیک داشت.

عامل اصلی ذوب شدن این کانکتورها درنهایت به عدم اتصال کامل و درست آن‌ها بین منبع تغذیه و GPU منتهی شد که منجر به بالا رفتن حرارت در این نقاط می‌شد. به همین دلیل، هدف اصلی بازطراحی این کانکتور بهبود مکانیزم ایمنی آن بوده است تا ریسک رخ دادن چنین اتفاقی را به حداقل برساند.

کانکتور برق 12V-2x6

حالا گزارش شده که تیم سبز چند ماهی است که روی طراحی جدید کانکتور خود کار می‌کند. طراحی جدید، 12V2x6 نام دارد و تست‌های استانداردی را پشت سر می‌گذارد که از انطباق هریک از ورژن‌های این کابل با مشخصات مربوطه اطمینان حاصل می‌کند. مهم‌تر از آن اینکه این طراحی، بخشی از مشخصه‌های استاندارد جدید PCIe Base 6 است.

همچنین براساس چیزی که کنسرسیوم PCI SIG در خصوص مشخصات ATX 3.1 تشریح کرده، ورژن جدید کانکتور برق انویدیا علاوه‌بر این، بخشی از مشخصه‌های CEM 5.1 نیز محسوب می‌شود. البته این کانکتور از مشخصات نهایی آن برخوردار نیست و درواقع بخشی از یک پیش‌طراحیِ عرضه‌نشده بهره می‌برد.

کانکتور PCIe Base 6 با برخی کانکتورهای فعلی 12VHPWR نیز سازگار خواهد بود، اما ورژن جدید آن، دارای مشخصات متفاوتی با معیارهای تنظیم‌شده‌ی توان پایدار است. در نتیجه امکان دارد نیاز به تغییراتی در سیستم‌عامل منبع تغذیه یا کارت گرافیک داشته باشد.

طراحی پین اتصال کانکتور 12V-2x6

هیچ تغییری در هدر کانکتورهای 12VHPWR و 12V2x6 ایجاد نشده است و کابل‌ها همچنان سازگاری خود را حفظ می‌کنند. به همین ترتیب هر دو کانکتور از همان ۱۲ ریل برق استفاده خواهند کرد و ۴ پین دارند که درحال حاضر تمرکز اصلی نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌، روی آن است.

واضح‌ترین تغییر که در اینجا به چشم می‌خورد، تغییر طول پین‌ها است که عقب‌تر قرار گرفتند تا سازندگان از اتصال کامل کانکتور اطمینان حاصل کنند. در غیر این صورت، آن‌ها اصلا کار نخواهند کرد. علاوه‌بر این، انکودینگ نیز باید طبق استانداردهای جدید به روز شود.

مشخصات کانکتور جدید 12V-2x6

ساختمان طراحی 12V-2x6

انویدیا و PCI-SIG هم‌اکنون درحال ارزیابی دو گزینه برای طراحی کانکتور کابل هستند که هنوز درباره آن تصمیم‌گیری نشده است. البته پیش‌طراحی فعلی، در مراحل پیشرفته‌ای قرار دارد.

ممکن است حتی از سال آینده در اولین کارت‌های گرافیک نیز به کارگرفته شود. احتمالا انویدیا از این کانکتور برای نسخه به‌روزرسانی‌شده‌ی نسل فعلی محصولات خود استفاده می‌کند که به‌عنوان پیشنهاد‌ میان‌نسلی عرضه خواهند شد.

کابل 12V-2x6 شرکت MSI

لازم به ذکر است که کانکتور 12V2x6 می‌تواند قبلا در برخی از منابع تغذیه‌ی نمایش‌داده‌شده در رویداد Computex نیز به کار رفته باشد. MSI در این رویداد کانکتور زردرنگی را به نمایش گذاشت که قرار بود در حد و اندازه‌ی استانداردهای روز ظاهر شود.

درنهایت نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده