نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۷

نمایش کارت گرافیک RTX 4060 Ti با اسلات حافظه M.2 SSD توسط ایسوز

ایسوز ایده‌ی جالبی را در ارتباط با کارت‌های گرافیک گیمینگ ارائه کرد؛ تعبیه اسلات حافظه اس اس‌دی روی بدنه کارت گرافیک برای استفاده از لاین‌های بلااستفاده PCIe.

درحال حاضر اکثر کارت‌های گرافیک رده پایین و میان‌رده به مشخصات PCIe Gen4 و ۸ لاین ارتباطی محدود می‌شوند. همه‌ی این کارت‌ها درنهایت به یک اسلات فول سایز ۱۶ لاین متصل می‌شوند و به همین دلیل است که کارت‌های گرافیکی مانند RTX 4060 و Radeon RX 7600 از یک کانکتور فول سایز برخوردار هستند، اما همه‌ی مسیرهای آن از نظر الکتریکی متصل نیستند.

ویدیو جدیدی که توسط Tony Yu (مدیرکل ایسوز) منتشر شده، کانسپتی از کارت گرافیک RTX 4060 Ti Dual را نشان می‌دهد که می‌تواند معضل لاین‌های بلااستفاده PCIe را حل کند. این شرکت به این نتیجه رسیده که به‌جای ایجاد لاین‌های فیک و بلااستفاده می‌تواند از آن‌ها برای اتصال قطعات دیگری مانند حافظه‌های پرسرعت SSD بهره بگیرد. آن‌ها برای نمایش نتیجه کار، یک کارت گرافیک RTX 4060 Ti را از قسمت پشتی به تراشه حافظه Samsung 980 PRO 2TB SSD وصل کردند.

تعبیه حافظه SSD روی کارت گرافیک RTX 4060 Ti

بیشتر SSDهای امروزی در قسمت‌های نامناسب و فضاهای تنگی از مادربرد قرار می‌گیرند و اغلب برای دسترسی به آن‌ها باید کارت گرافیک یا حتی کولرهای بزرگ CPU را از برد اصلی جدا کرد. به همین جهت، کاربران می‌توانند به مراتب ساده‌تر به M.2 SSD متصل به کارت گرافیک دسترسی داشته باشند.

از طرفی لازم به ذکر است که در این صورت کارت گرافیک به توان مصرفی بالاتری احتیاج خواهد داشت، اما این مقدار نمی‌تواند از حداکثر ۱۰ وات فراتر برود که برای RTX 4060 Ti با کانکتور کابل برق ۸ پین آن مقدار زیادی نیست.

Tony تمامی جوانب چنین ایده‌ای را تشریح داده که از جمله‌ی آن‌ها باید به مشکل احتمالی حرارت تولیدی در اثر اتصال به کارت گرافیک اشاره کرد. جالب اینجا است که در این مجموعه دمای نهایی درواقع ۱۰ درجه سانتی‌گراد هم کاهش پیدا کرد و افت عملکرد در حداقل مقدار ممکن بوده است. (۶.۸ گیگابایت بر ثانیه دربرابر ۶.۹ گیگابایت بر ثانیه برای پیک سرعت خواندن).

خنک کننده کارت گرافیک RTX 4060 Ti با حافظه SSD

PCB کارت گرافیک RTX 4060 Ti با اسلات SSD

این به خاطر این است که PCB کارت بریده شده است تا جریان هوای خنک‌کننده از GPU به SSD برسد. درواقع کولر GPU ازطریق پدهای حرارتی مستقیما به SSD متصل است و اساسا GPU و SSD یک کولر بزرگ را به اشتراک می‌گذارند. در چنین شرایطی می‌توان تصور کرد که یک سیستم خنک‌کننده سه فن می‌تواند بهینه‌سازی سیستم را بیش از این هم بهبود ببخشد.

لازم به ذکر است که کارت گرافیک ASUS RTX 4060 Ti اولین کارت گرافیکی نیست که به یک SSD روی بدنه خود مجهز می‌شود. AMD سال‌ها پیش ایده را با Radeon SSG با معماری Vega در سر داشت، اما این فناوری هدف دیگری را دنبال می‌کرد و جایگزین کردن SSD به مراتب توجیه کمتری داشت. در هر حال فعلا می‌توان امیدوار بود که این فناوری درنهایت در مقیاس بزرگتر توسط تولیدکنندگان به کار گرفته شود.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده