نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۹

حضور تنها یک خریدار در زمان عرضه‌ی RTX 4060 در ژاپن

استقبال بسیار ضعیف علاقه‌مندان به خرید محصول جدید انویدیا به حضور تنها یک خریدار در روز عرضه‌ی کارت گرافیک RTX 4060 در کشور ژاپن منجر شد.

انویدیا به‌تازگی کارت گرافیک جدید GeForce RTX 4060 را با برچسب قیمت ۲۹۹ دلار به بازار عرضه کرده که البته به‌نظر می‌رسد این محصول عملکرد بسیار بدی در جلب توجه پی سی گیمرهای سطح میان‌رده‌ی ژاپنی داشته است؛ به طوری که به گزارش منابع ژاپنی، در شب عرضه‌ی کارت گرافیک GeForce RTX 4060 در کشور ژاپن بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ خالی از مراجعه کننده بوده و فقط یک نفر درحال خرید این محصول دیده شده است. اتفاقی که در زمان عرضه کارت گرافیک RTX 4060 Ti نیز گزارش شده بود. 

در تصاویری که حساب توییتر Hermita_Akiba، منبع پوشش اخبار مختلف سخت‌افزاری در ژاپن منتشر کرده، فروشگاه بزرگ Dospara در این کشور را مشاهده می‌کنیم که فقط یک نفر برای خرید کارت گرافیک GeForce RTX 4060 در شب عرضه این محصول به آن مراجعه کرده است. فروشگاه‌های این کشور از لحظه صدور مجوز فروش این محصول توسط تأمین کننده، اقدام به عرضه‌ی کارت‌ گرافیک جدید انویدیا کردند ولی ظاهراً تمایلی برای خرید پیشنهاد ۲۹۹ دلاری تیم سبز به چشم نمی‌خورد.

تنها خریدار کارت گرافیک RTX 4060 در ژاپن

تنها خریدار این کارت نیز مدل MSI Gaming X آن را خریداری کرده خود به این موضوع اذعان داشته که قصد دارد سیستم خود را از GeForce GTX 1060 به این نسل ارتقاء دهد.

وضعیت فروشگاه های ژاپن در روز عرضه کارت گرافیک RTX 4060

کاربران دیگری هم اقدام به انتشار تصاویری در این رابطه کردند که نشان می‌دهند این شرایط برای سایر فروشگاه‌های عرضه محصولات کامپیوتری ژاپن نیز برقرار است.

فروشگاه های خالی از خریدار ژاپن در رزو عرضه RTX 4060

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4060 ازطریق بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ آمریکا، اروپا و کشورهای دیگر در دسترس قرار گرفته اما نمی‌توان گفت که در زمان عرضه‌ی این کارت، تعداد قابل توجهی از آن به علاقه‌مندان فروخته شده باشد. البته هنوز برای اظهارنظر در اینباره خیلی زود است و باید چند هفته‌ای به محصول جدید و اقتصادی انویدیا زمان داد.

استقبال ضعیف کاربران ژاپنی از RTX 4060

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4060 در بررسی شماری از نشریات معتبر جهان به‌طور متوسط چیزی در حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد قوی‌تر از RTX 3060 از نسل قبل عمل کرده است. درحالی‌که این GPU با ری تریسینگ سریع‌تر و چند تکنولوژی اختصاصی سری Ada در بسیاری از زمینه‌ها بهینه‌تر از قبل عمل کرده، اما محدودتر شدن کانفیگ حافظه گرافیکی به کار رفته در آن نسبت به 3060 باعث شده تا ارتقاء چشمگیری را در مقایسه با نسل قبل شاهد نباشیم.

انویدیا تلاش کرده تا کاربران را متقاعد کند که افزایش حافظه کش L2 این GPU، باعث جبران به کارگیری یک کانفیگ cut-down از حافظه VRAM خواهد شد اما نتایج بنچمارک منتشر شده، این ضعف را در رزولوشن‌های بالا به خوبی نشان می‌دهند. درواقع در برخی موارد برای اینکه این محصول را یک پیشرفت نسبت به نسل قبل در نظر بگیریم، حتماً به کمک DLSS 3 نیاز خواهیم داشت.

ادعای انویدیا نیز به برتری ۲۰ درصدی RTX 4060 بر RTX 3060 در کاربری گیمینگ است. جایی که تأکید شده این برتری بدون درنظر گرفتن مزایای Frame Generation در تکنولوژی DLSS3 محاسبه شده است. انویدیا اعلام کرده که با فعالسازی قابلیت DLSS3 در این کارت، برتری آن نسبت به مدل معادل نسل قبل خود به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت. البته باتوجه‌به اینکه قابلیت فریم جنریشن هنوز در بسیاری از بازی‌های موجود پشتیبانی نمی‌شود، چنین مقایسه‌ای چندان معتبر به‌نظر نمی‌رسد. به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه کاربران کارت‌های گرافیک رده پایین بیشتر از بازی‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند که احتمال برخورداری آن‌ها از این فناوری‌های مدرن کمتر هم می‌شود.

کارت گرافیک RTX 4060 در ژاپن

انویدیا همچنین اظهار داشته که مدل غیر Ti کارت گرافیک RTX 4060 باید ۶۰ درصد از RTX 2060 و تا ۸ برابر از GTX 1060 سریع‌تر باشد. البته بخش مربوط‌به GTX 1060 آن کمی اغراق آمیز به‌نظر می‌رسد. چراکه بالاخره هریک از این کارت‌ها باید از یکی از نسخه‌های DLSS پشتیبانی کنند. درحالی که GTX 1060 قابلیت استفاده از هیچ یک از آن‌ها را ندارد.

برخی کارشناسان معتقدند که RTX 4060 بیش از اینکه یک ارتقاء نسبت به RTX 3060 در نظر گرفته شود، بیشتر به نسخه بهبود یافته RTX 3050 شباهت دارد و بسیاری از کاربران فعلی کارت‌های گرافیک RTX 2060 و GTX 1060 همچنان می‌توانند به‌جای این کارت، از پیشنهاد‌ها بهتری مثل RTX 3060 Ti یا حتی RX 6700 XT و Arc A770 برای ارتقاء سیستم خود استفاده کنند.

تنها مزیتی که RTX 4060 می‌تواند نسبت به این موارد داشته باشد، وجود مدل‌های کاستوم متعدد با شروع قیمت ۲۹۹ دلار است که باعث می‌شود حتی بتوانید برخی مدل‌های اورکلاک کارخانه را با قیمت MSRP خریداری کنید. برای کسانی که کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4060 را خریداری می‌کنند، یک نسخه جدید از Game Ready Driver نیز منتشر شده که پشتیبانی از GPU جدید انویدیا را رسماً اضافه خواهد کرد. درایور NVIDIA 536.40 WHQL برای دانلود ازطریق این لینک در دسترس قرار گرفته است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده