نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۸ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۹

عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در سال ۲۰۲۵

نقشه‌ی راه برنامه‌های انویدیا برای عرضه محصولات جدید در سال‌های پیش رو نشان می‌دهد که این شرکت تا سال ۲۰۲۵ محصولات جدیدی را جایگزین سری Ada Lovelace نخواهد کرد.

برنامه‌ی جدیدی از نقشه‌ی راه انویدیا برای عرضه‌ی محصولات جدید خود در جریان اعلام نتایج ML Commons Training در اختیار مخاطبان قرار گرفته که توسط HardwareLuxx منتشر شده است. براین‌اساس به‌نظر می‌رسد بازه‌ی زمانی عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا مشخص شده باشد. تیم سبز تاکنون تأیید کرده که پردازنده‌های گرافیکی سری Hopper-Next یا همان Blackwell این شرکت در سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد و حالا نوبت به محصولات سری گیمینگ رسیده تا جایگزین خانواده Ada Lovelace شوند.

Blackwell به احتمال زیاد تنها با معماری HPC و برای دیتابیس و شتابدهنده‌های هوش مصنوعی معرفی خواهد شد. نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace نیز فعلاً با عنوان Ada Lovelace-Next شناخته می‌شود و یک سال بعد از Hopper-Next در سال ۲۰۲۵ به‌دست گیمرها خواهد رسید. البته این به این معنی نیست که گیمرها تا این تاریخ GPU جدیدی را دریافت نخواهند کرد. این شرکت همچنان یک ظرفیت خالی برای لاین آپ محصولات فعلی خود باقی گذاشته تا در سال ۲۰۲۴ نیز توجه مصرف‌کنندگان محصولات خود را به سمت خود حفظ کند.

تراشه گرافیک نسل جدید انویدیا

درحال حاضر انویدیا با RTX 4090 سریع‌ترین کارت گرافیک حال حاضر جهان را در اختیار دارد و باتوجه به رقابت در این سطح از محصولات خود در بازار، فعلاً نیازی برای عرضه‌ی RTX 4090 Ti نمی‌بیند. این درکنار محصولات جدید دیگری که می‌توانند با افزایش تعداد هسته‌های فعال و ظرفیت حافظه VRAM بر پایه تراشه‌های AD103 و AD104 و AD106 ساخته شوند، می‌توانند محصولات به‌روزرسانی شده‌ی جدیدی را با پسوند Ti و SUPER در سال جدید روانه بازار کنند.

کارت گرافیک RTX 4080 از یک پردازنده گرافیکی cut-down مدل AD103 استفاده می‌کند و این موضوع درباره GeForce RTX 4060 Ti و AD106 نیز صدق می‌کند. این تراشه‌ها می‌توانند در نسخه‌ی full-fat با فرکانس کلاک بالاتر و حافظه‌ی سریع‌تر برای نسخه‌ی رفرش شده‌ی کارت‌های گرافیک RTX 40 تا اواسط سال ۲۰۲۴ آماده‌ی عرضه شوند تا زمانی‌که این شرکت معماری جدید محصولات خود را برای سال ۲۰۲۵ به‌دست گیمرها برساند.

نقشه راه محصولات جدید انویدیا

اما انویدیا علاوه‌بر پردازنده‌های گرافیکی جدید خود نسل جدید CPUهای Grace Next خود را برپایه معماری هسته Arm روانه بازار خواهد کرد که انتظار می‌رود تا همان سال ۲۰۲۵ آماده‌ی عرضه شوند. به‌نظر می‌رسد که انویدیا محصولات فعلی و نسخه‌ی جدید تراشه‌های سری Ada Lovelace را دربرابر معماری RDNA 4 شرکت AMD با محصولات سری Radeon RX 8000 قرار خواهد داد که سال آینده به‌دست کاربران خواهند رسید. پردازنده‌های گرافیکی Battlemage اینتل نیز برای سال آینده برنامه‌ریزی شدند.

اما تاکنون یک سری شایعه در خصوص مشخصات احتمالی کارت‌های گرافیک RTX 50 منتشر شده که باتوجه‌به پیشرفت دستاوردهای انویدیا در به‌کارگیری Path Tracing در بازی‌های AAA، می‌توان انتظار داشت که انویدیا پایه و اساس سخت‌افزاری قدرتمندترین را برای این منظور تدارک ببیند. حتی ممکن است واحدهای RT با نسخه پیشرفته تر PT جایگزین شود. Kopite7kimi همچنین از احتمال وجود یک رابط گذرگاه ۵۱۲ بیت در میان نسخه‌های مختلف این نسل صحبت به میان آورده است.

آخرین بار GTX 285 در سال ۲۰۰۹ بود که از این رابط استفاده می‌کرد. حالا با درنظرگرفتن اینکه گرافیک‌های قدرتمند Blackwell از این رابط استفاده کنند، می‌توان یک پهنای باند ۲ ترابایت بر ثانیه را در سرعت‌های ۳۶ گیگابیت بر ثانیه برای آن‌ها متصور شد.

خانواده جدید محصولات انویدیا و زمانبندی عرضه آن ها

از دیگر مشخصات منتسب به سری GeForce RTX 50 باید به بکارگیری رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای ۳ گیگاهرتز در آن‌ها اشاره کرد. تراشه GB102 که احتمالا پرچم‌دار سری گیمینگ این محصولات خواهد بود باید به ۱۴۴ واحد SM و ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 مجهز شود که از این حیث تفاوتی با AD102 ندارد اما تغییرات اعمال شده در زیرلایه‌های آن تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد آن خواهد داشت.

درنهایت باید گفت که شاید بتوان انتظار یک پیشرفت ۲ برابری دیگر را نسبت به سری Ada داشت. در این نسل هم با محصولاتی مانند RTX 4090 ارتقاء چشمگیری را نسبت به نسل قبل ارائه می‌کرد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده