نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۶ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۸

انتشار مجدد تصاویری منتسب به کارت گرافیک RTX 4090 Ti یا مدل جدید تایتان

یک بار دیگر تصاویری منتسب به کارت گرافیک پرچم‌دار GeForce RTX 4090 Ti یا نسل جدید سری Titan Ada با کولر غول پیکر چهار اسلاته آن منتشر شد.

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 Ti یا نسل جدید سری تایتان مدت‌ها است که در میان شایعات و احتمالات مطرح شده و بارها تصاویری منتسب به این GPU قدرتمند در اینترنت منتشر شده است. هرچند انویدیا تاکنون به‌صورت رسمی تصمیمی برای معرفی و عرضه‌ی این کارت نگرفته است. حالا یک‌بار دیگر تصاویری که نشان‌دهنده کولر چهار اسلاته با PCB و خروجی‌های نمایشگر عمودی آن هستند در اینترنت خبرساز شده است.

اولین تصویری که از کارت گرافیک مفروض GeForce RTX 4090 Ti یا نسل جدید سری Titan منتشر شده بود، در اکتبر ۲۰۲۲ و زمانی‌که اولین محصولات سری Ada به بازار عرضه شده بودند به‌دست ما رسید. کولر خنک‌کننده‌ای که حداقل چهار اسلات ارتفاع داشته و گفته می‌شد ظرفیت توان مصرفی آن به ۹۰۰ وات می‌رسد، اولین مسائلی بودند که درباره این GPU مطرح شدند. باتوجه‌به قرارگیری PCB درکنار هیت سینک و نه در قسمت زیرین آن، طراحی این کارت بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد بوده و برای اولین‌بار در سری GeForce شاهد قرارگیری PCB به‌صورت عمودی هستیم.

تصاویر منتسب به کارت گرافیک RTX 4090 Ti یا مدل جدید تایتان

دومین بار در ژانویه ۲۰۲۳ بود که یک بار دیگر نمایی از محصولی که PG137 نام داشته و به‌نظر بیشتر به مراحل نهایی نزدیک شده در دسترس مخاطبان قرار گرفت. اولین‌بار Kopite7kimi به نام مدل این محصول اشاره کرده بود و در آن زمان از به‌کارگیری حافظه گرافیکی ۴۸ گیگابایتی با رابط گذرگاه حافظه ۳۸۴ بیت در آن خبر داد.

حالا تصاویر کاملا جدیدی از کارت گرافیکی که یا NVIDIA GeForce RTX 4090 Ti بوده یا مدل جدیدی از سری Titan در نسل Ada است در اینترنت فاش شده که کاربر توییتر ExperteVallah اقدام به انتشار عمومی این تصاویر کرده است. این تصاویر نسخه‌ی اولیه‌ای از کارت گرافیک مذکور را نشان می‌دهند که درکنار یک کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti یا RTX 3080 FE دیده می‌شود.

این تصاویر نشان می‌دهند که کارت گرافیک مورد بحث اندازه بسیار بزرگی داشته و حداقل به اندازه چهار اسلات فضا را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین یک کانکتور ۱۶ پین برای انتقال توان مصرفی این کارت مورد استفاده قرار گرفته که نشان می‌دهد توان مصرفی این کارت در رنج ۶۰۰ وات خواهد بود نه ۹۰۰ وات. علاوه‌بر‌این به‌نظر می‌رسد که PCB این کارت درون بدنه‌ی آن قرار نگرفته، چراکه درگاه‌های نمایشگر آن خالی هستند.

ابعاد خنک کننده کارت گرافیک RTX 4090 Ti

درواقع تنها چیزهایی که در این بدنه‌ی حجیم وجود دارد، هیت سینک کارت گرافیک، روکش، صفحه پشتی و سیم کشی منتهی به کانکتور ۱۶ پین آن است که برعکس سایر مدل‌های RTX 40 مستقیما به PCB متصل نشده و درعوض از یک اکستندر سیمی که از داخل هیت سینک می‌گذرد و به طرف دیگر کارت می‌رسد استفاده می‌کند.

درحالی که فاش کننده‌ی این تصاویر درباره احتمال اینکه این کارت همان نسخه جدید سری Titan RTX باشد سؤال مطرح کرده، شخصاً درمورد آن تردید دارم؛ چراکه این کارت به وضوح لوگوی GeForce RTX را روی بدنه خود دارد و کارت‌های تایتان انویدیا از این نماد استفاده نمی‌کنند.

همچنین صفحه جلویی آن به وضوح نام RTX 4090 را روی خود دارد که نشان می‌دهد ممکن است قبل از اینکه انویدیا اقدام به عرضه این کارت با طراحی معمول Founders Edition کند، در نسخه‌های اولیه یا آزمایشی این کارت از این خنک‌کننده برای آن استفاده کرده باشد.

نسخه آزمایشی MSI از کولر کارت گرافیک GeForce RTX 4090 Ti

همچنین ممکن است قبلاً طراحی مشابهی برای هر دو کارت گرافیک 4090Ti و Titan مورد بررسی قرار گرفته باشد. البته گزارش‌هایی مبنی‌بر احتمال لغو عرضه‌ی مدل Titan در این نسل به گوش می‌رسند و در عوض مدل RTX 4090 Ti را خواهیم داشت که با بُرد PG136/139 و مجهز به پردازنده گرافیکی AD102 با ۱۸۱۷۶ هسته به بازار عرضه خواهد شد. این یعنی ۱۱ درصد افزایش در تعداد هسته‌ها نسبت به RTX 4090 و ۳۳ درصد افزایش ظرفیت حافظه کش L2 که حجم آن را به ۹۶ مگابایت می‌رساند. همچنین ظرفیت حافظه گرافیکی آن نیز همچنان ۲۴ گیگابایت و از نوع GDDR6X خواهد بود.

البته با اینکه ظرفیت حافظه این کارت همچنان نسبت به RTX 4090 بدون تغییر باقی خواهد ماند، پهنای باند حافظه یک افزایش قابل‌توجه را تجربه خواهد کرد. حداقل این موارد شایعاتی هستند که تاکنون در میان گمانه‌زنی‌ها مطرح شدند. اما با درنظرگرفتن اینکه انویدیا چقدر در فاز طراحی محصولات خود اقدام به تغییر مشخصات فنی آن‌ها می‌کند، این احتمال همچنان وجود دارد که اصلاً کلیه این موارد دستخوش تغییر شده و چیزهای دیگری جایگزین آن شوند.

کارت گرافیک GeForce RTX 4090 Ti

ممکن است زمانی‌که انویدیا تصمیم به عرضه کارت گرافیک RTX 4090 Ti بگیرد، شاهد عرضه محصولی مشابه یا ورژن بهبود یافته‌ی این کارت باشیم. اما درحال حاضر تنها می‌توان به این تصاویر نگاه کرده و تصور کرد که چه عملکرد گرافیکی خیره‌کننده‌ای را می‌توان از آن انتظار داشت. البته که بحث قیمت هم همواره وجود دارد که البته برای مخاطبان این محصولات گران‌قیمت اولویت اول نخواهد بود.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده