نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۵

طفره رفتن AMD از پاسخ به انحصاری بودن FSR در بازی‌های اسپانسر شده این شرکت

در پی عدم پاسخگویی AMD به علت عدم پشتیبانی برخی بازی‌های اسپانسر شده‌ی این شرکت از فناوری‌های DLSS یا XeSS، احتمال انحصارگرایی در این زمینه را تقویت کرده است.

عمده‌ی بازی‌هایی که در باندل‌ محصولات AMD عرضه شده یا در صفحات لودینگ با لوگوی AMD نمایش داده می‌شوند، تاکنون با پشتیبانی از فناوری FidelityFX Super Resolution در دسترس بازیکنان قرار گرفتند. این تکنولوژی که براساس الگوریتم آپ اسکیل گرافیکی پیشرفته‌ی زمانی توسعه پیدا کرده، امکان پردازش فریم به فریم تصاویر بازی‌ در رزولوشن پایین‌تر و آپ اسکیل آن به کیفیت بالاتر در عین بهبود عملکرد سیستم در اجرای بازی‌ها را فراهم می‌کند. نسل دوم فناوری FSR کیفیت تصاویر بازی را به شکل چشمگیری نسبت به FSR1 بهبود بخشیده اما با حضور رقبایی مانند DLSS3 انویدیا و XeSS اینتل، رقابت در صنعت بازی بسیار بالا پیگیری می‌شود.

وبسایت Wccftech در گزارشی به کشف الگوی خاصی در بازی‌های تحت پشتیبانی AMD پرداخته که به شکل مشکوکی از DLSS یا XeSS پشتیبانی نمی‌کنند یا اینکه بعدها به این امکانات مجهز شدند. کنجکاوی آن‌ها باعث شده تا فهرستی از بازی‌هایی که با باندل محصولات AMD عرضه شده یا به‌نوعی با عرضه‌ی محصولات سخت‌افزاری این شرکت در ارتباط بودند جمع‌آوری کنند. این فهرست نشان می‌دهد که عدم پشتیبانی این بازی‌ها از DLSS تصادفی به‌نظر نمی‌رسد.

فهرست بازی های تحت پشتیبانی AMD بدون برخورداری از DLSS

Wccftech تلاش کرده تا در اینباره از AMD استعلام بگیرد تا شاید پاسخی برای احتمال رویکرد انحصاری این شرکت در برخی بازی‌های ویدیویی پیدا کند. با اینحال، پاسخ طفره آمیز AMD در اینباره نگرانی‌ها در خصوص احتمال انحصارگرایی و آینده‌ی DLSS و XeSS در این بازی‌ها را افزایش می‌دهد. باتوجه‌به اینکه انویدیا و اینتل به‌نظر مشکلی با اضافه کردن FSR به بازی‌های تحت پشتیبانی خود نداشتند، عدم شفافیت در پاسخگویی سخنگوی AMD نشان می‌دهد که ظاهراً این انحصارگرایی از سوی تیم قرمز تحمیل شده و تمایلی برای پذیرش فناوری‌های رقیب به جهت تأثیرگذاری بر جایگاه آن‌ها در بازار رقابتی کارت‌های گرافیک وجود ندارد.

همین سؤال از انویدیا هم پرسیده شده اما حداقل آن‌ها واضح‌تر به آن پاسخ دادند. کیتا لیدا، معاون اجرایی انویدیا تأیید کرده که این شرکت هیچ ممانعتی بابت استفاده توسعه‌دهندگان از FSR/XeSS نداشته و از اضافه شدن آن‌ها به هیچ بازی خاصی جلوگیری نمی‌کند. درواقع فناوری NVIDIA Streamline که از روش آپ اسکیل گرافیکی زمانی بهره می‌برد، این فرایند را ساده‌تر هم می‌کند.

پشتیبانی بازی ها از فناوری های آپ اسکیلینگ AMD و انویدیا

AMD همواره در اتخاذ فناوری‌های پیشرفته و به اشتراک‌گذاری آن‌ها ازطریق کانال‌های اوپن سورس پیشتاز بوده و این درحالی است که انویدیا و اینتل هیچوقت فناوری آپ اسکیل گرافیکی خود را به‌صورت سورس کد در اختیار توسعه‌دهندگان دیگر قرار ندادند. البته توسعه‌دهندگان بازی‌های مختلف همچنان می‌توانند ازطریق کیت‌هی توسعه نرم‌افزاری موجود از کدهای باینری از پیش کامپایل شده استفاده کنند.

هیچ دلیل مشخصی وجود ندارد که AMD چرا مانع پذیرش DLSS/XeSS در بازی‌های خود شده است. بسیاری از این بازی‌ها هنوز هم می‌توانند با استفاده از مادها از این فناوری بهره‌مند شوند اما این کار هنوز به‌صورت غیررسمی انجام می‌شود. به هرحال این موضوع نشان می‌دهد که اضافه کردن رسمی این قابلیت‌ها برای توسعه‌دهندگان بازی‌ها یک کار بی‌دردسر و نسبتاً ساده است و حتماً مانعی بر سر راه آن وجود دارد که تاکنون این اتفاق نیافتاده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده