نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰

انتشار تصویری از پردازنده گرافیکی Navi 32 شرکت AMD

دکتر لیسا سو، مدیرعامل AMD بدون اینکه به‌طور رسمی از پردازنده گرافیکی Navi 32 خود رونمایی کند، در جریان مصاحبه‌ای تصویری از این تراشه را با چهار دای MCD به نمایش گذاشت.

وب‌سایت فوربس این فرصت را داشته تا با دکتر لیسا سو، مدیرعامل AMD مصاحبه‌ای را ترتیب داده و درباره گذشته و آینده شرکت به گفت‌وگو بپردازد. البته این ویدیو چندان جدید محسوب نمی‌شود اما نکته حائز اهمیت آن تصویری در این ویدیو گنجانده شده را که یک محصول معرفی نشده  نشان می‌دهد. حالا Hoang Anh Phu متوجه شده که این GPU درواقع همان پردازنده گرافیکی Navi 32 این شرکت است که هنوز معرفی نشده است.

تاجایی که می‌دانیم، AMD در مجموع ۲ پردازنده گرافیکی از سری RDNA3 را برنامه‌ریزی کرده که Navi 31 و Navi 32 و Navi 33 هستند. اولین GPU قبلا در کارت‌های گرافیک رده بالای دسکتاپ Radeon RX 7900 مورد استفاده قرار گرفته و Navi 33 نیز در قالب کارت گرافیک Radeon RX 7600 اخیرا برای لپ‌تاپ و دسکتاپ معرفی شده است. این درحالی است که تاکنون خبری از Navi 32 نبوده است.

دای پردازنده گرافیکی Navi 32

مدت‌ها پیش گفته می‌شد که پردازنده گرافیکی Navi 32 بعد از این دو مدل معرفی خواهد شد اما AMD حتی کار روی این تراشه را تاکنون تایید نکرده است. حالا و در ویدیو Forbes این GPU به همراه پای EPYC Genoa و Raphael و Raphael X3D روی میز نشان داده شده که به وضوح ۴ استک مموری Infinity Cache را دور یک دای ناتمام نشان می‌دهد.

با یک بررسی سریع می‌توان به این نتیجه رسید که این GPU با تمام شایعاتی که طی ماه‌های گذشته درباره آن منتشر شدند مطابقت دارد. GDC یا دای گرافیکی در مرکز GPU در حدود ۲۰۰ میلی‌متر مربع سایز دارد و کل GPU شامل چهار واحد MCD است که اندازه آن را به ۳۵۰ میلی‌متر مربع می‌رسد.

براساس جدیدترین اطلاعات به‌دست آمده پردازنده گرافیکی Navi 32 شامل ۶۰ واحد پردازشی که در مجموع ۳۸۴۰ پردازنده جریانی را در بر می‌گیرند. سومین تراشه از سری Navi 3X از رابط گذرگاه حافظه ۲۵۶ بیت برخوردار است و احتمالا در سری کارت‌های گرافیک RX 7800 مورد استفاده قرار بگیرد.

بنابراین چیز زیادی از شایعاتی که اولین‌بار در ماه اوت مطرح شده بود، تغییر نکرده و مشخصات اعلام شده به‌خصوص توسط Angstronomics بسیار دقیق بوده است. تنها تغییری که باید در فهرست مشخصات فنی این سری ایجاد کنیم، سرعت بالاتر حافظه گرافیکی و پشتیبانی از PCIe Gen4 به‌جای PCIe Gen5 است.

اما سؤال مهم‌تر این است که تراشه‌های Navi 32 و Navi 33 دقیقاً در کدامیک از مدل‌های سری Radeon مورد استفاده قرار خواهند گرفت. کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7900 برای دسکتاپ به‌طور اختصاصی از تراشه‌های Navi 31 استفاده می‌کنند و این احتمال وجود دارد که Navi 32 در سری Radeon RX 7800 دسکتاپ و RX 7900M لپ‌تاپ مورد استفاده قرار بگیرد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده