نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۶

ترک خوردن PCB کارت‌های گرافیک RTX 30 و RTX 40 گیگابایت

گزارش‌ها متعددی از ایجاد شکستگی در بُرد اصلی کارت‌های گرافیک گیگابایت از سری RTX 30 و RTX 40 توسط لوئیس راسمن، وکیل مشهور، رسانه‌ای شده است.

ظاهراً چندین کاربر کارت‌های گرافیک RTX 30 و RTX40 برند Gigabyte از شکستگی بُرد اصلی GPU خود خبر دادند که به مسیرهای PCIe آن آسیب وارد کرده است. این اتفاق برای شمار متعددی از کاربران این محصولات رخ داده و گزارش آن به لوئیس راسمن، وکیل مشهور رسیده تا صدای مصرف‌کنندگان متضرر شده را به گوش مسئولان این شرکت برساند. براساس تصاویری که به اشتراک گذاشته شده، می‌توان مشاهده کرد که تراشه‌های Gigabyte در طراحی PCB خود با مشکل مواجه هستند و این امر به ترک خوردن بُرد در قسمت‌های مشخصی از آن منجر شده است. این ترک‌ها به نحوی به لاین‌های PCIe پردازنده گرافیکی آسیب زده و با جلوگیری از انتقال دیتا درنهایت به بلااستفاده شدن GPU منتهی شده است.

شکستن برد کارت های گرافیک گیگابایت

به نظر می‌رسد که کاربران متعددی سعی در رساندن گزارش این مشکل به Gigabyte را داشتند اما درخواست مرجوعی کالای آن‌ها توسط مراجع ذی ربط رد شده است. گیگابایت هیچ اشاره‌ای به این مشکل نداشته، چراکه این مسئله به‌عنوان یک آسیب فیزیکی قلمداد شده که جزء بندهای پشتیبانی شده در گارانتی کالا نیست. محلی که بُرد این تراشه‌ها در آن دچار شکستگی می‌شود در تصویر زیر با فلش قرمز رنگ مشخص شده است. ظاهراً بسیاری از خریداران این کارت‌ها از ترس از کار افتادن کارت گرافیک خود اقدام به فروش آن‌ها ازطریق eBay می‌کنند.

ایجاد ترک در کارت های گرافیک گیگابایت

متخصصان سخت‌افزار در اینترنت و فضای مجازی نیز به نوبه خود تلاش کردند تا با آموزش ترفندهای کاربردی، نحوه تعمیر و برطرف کردن این ترک‌ها را به کاربران آموزش دهند. از آنجایی که شکستگی‌ها در محل عبور مسیرهای PCIe ایجاد شده، برای تعمیر این محصولات به تجهیزات خاصی نیاز است. بنابراین این کار به کاربران آماتور توصیه نمی‌شود.

از آنجایی که این مشکل تنها در PCB کارت‌های گرافیک گیگابایت مشاهده شده، این شرکت باید نسبت به آن واکنش نشان داده و راه حلی را در مقابل کاربرانی که از این مسئله متضرر شدند یا احتمال ایجاد مشکل برای آن‌ها وجود دارد، قرار دهد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده