نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۹

روند سریع‌تر رشد درآمد فروش کارت‌های گرافیک RTX 40 نسبت به نسل قبل

انویدیا طی گزارش مفصلی اعلام کرده درآمد حاصل از فروش محصولات نسل جدید این شرکت ۴۰ درصد سریع‌تر از سری Ampere در حال رشد است.

جف فیشر معاون ارشد مدیرعامل انویدیا در جریان کنفرانس Bank of America Global Technology درباره وضعیت بازار پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ GeForce و انتظاری که از سال‌های پیش روی تجارت این شرکت در حوزه پردازنده‌های گرافیکی می‌رود به بحث و گفت‌وگو پرداخته است. فیشر در بخشی از اظهارات خود اعلام کرده که نرخ سالانه رشد تعداد واحدهای تولید محصولات این شرکت براس سال مالی ۲۰۲۳ به مثبت ۲۰ درصد رسیده است.

انویدیا مدعی شده که محصولاتی مانند GeForce RTX 4070 و RTX 4070 Ti که قیمت فروش آن‌ها در بازار از ۶۹۹ دلار آغاز می‌شود تا ۴۰ درصد سریع‌تر از مدل‌های هم رده خود از نسل Ampere شاهد روند رشد آمار فروش و درآمدزایی برای شرکت هستند و استریمرها و تولیدکنندگان محتوا درحال خرید کلاس بالاتری از کارت‌های گرافیک این شرکت هستند.

انویدیا در ادامه به ارائه توضیحات تصویری از اکوسیستم پی سی گیمینگ و جایگاه پردازنده‌های گرافیکی GeForce RTX در آن پرداخته و مدعی است که نرخ فروش پردازنده‌های گرافیکی گیمینگ این شرکت طی سال مالی ۲۰۲۳ تا ۱.۴ برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین درآمد مالی این شرکت از ۴.۸ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۰ به ۸.۴ میلیارد دلار در سال مالی ۲۰۲۳ رسیده است.

نمودار رشد پی سی گیمینگ به گزارش انویدیا

دراین‌میان یکی از مهم‌ترین نکاتی که در میان توضیحات مقامات انویدیا به جشم می‌خورد ۳ برابر شدن آمار فروش کارت‌های گرافیک رده‌ بالای ۶۹۹+ دلاری این شرکت در نسل GeForce RTX 40 نسبت به سری Turing است. البته عمده‌ی کاربران محصولات این شرکت هنوز از کارت‌های گرافیک غیر RTX استفاده می‌کنند و تنها ۴۴ درصد از آن‌ها به محصولات سری RTX ارتقا پیدا کردند. در این بین فقط ۱۸ درصد از کاربران از یک سیستم مجهز به GPU قوی‌تری نسبت به RTX 3060 استفاده می‌کنند که پیشرفت بزرگی را برای این شرکت نشان می‌دهد.

برای اینکه به این پتانسیل بزرگ اشاره داشته باشیم، کافی است بدانیم که انویدیا به‌زودی قرار است کارت گرافیک GeForce RTX 4060 را با قیمت کمتری نسبت به RTX 3060 از نسل قبل روانه بازار کند. RTX 4060 با قیمت پایه ۲۹۹ دلار حدود ۳۰ دلار ارزان‌تر از RTX 3060 است و این یک موقعیت بسیار خوب برای ارتقاء کاربران علاقه‌مند به این محصول پرطرفدار محسوب می‌شود که اخیراً به پرفروش‌ترین محصول تیم سبز تبدیل شده است.

به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه تکنولوژی‌های تأثیرگذاری مانند DLSS 3 تنها برای محصولات این نسل ارائه شده و فراگیر شدن نوآوری‌های صنعت هوش مصنوعی و بازی‌های ویدیویی مدرن مبتنی بر آن نیز با توان بالاتر پردازنده‌های جدید انویدیا در پردازش و تولید محتوای مرتبط با آن در ارتباط مستقیم هستند.

فرصت بزرگ ارتقاء به نسل جدید کارت های گرافیک انویدیا

نکته دیگری که انویدیا در میان ارائه توضیحات خود به آن اشاره داشت، چرخه ارتقاء کاربران از یک نسل به نسل جدید است که برای تراشه‌های رده بالایی مانند RTX 4090 بسیار کوتاهتر از محصولات میان‌رده است. درواقع کاربران محصولات کلاس RTX **90 طی ۱.۵ الی ۲ سال به نسل بعدی ارتقاء پیدا می‌کنند و این درحالی است که چرخه ارتقاء کاربران محصولات میان‌رده به‌طور متوسط به ۳ الی ۳.۵ سال می‌رسد.

بنابراین بخش زیادی از کاربرانی که به RTX 4060 مهاجرت می‌کنند از نسل GTX 1060 یا RTX 2060 آمدند و قرار است پیشرفت چشمگیری را در عملکرد و ویژگی‌های جدید مشاهده کنند.  جف در پایان اعلام می‌کند که نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با عرضه محصولات میان‌رده سری GeForce RTX 40 یک بازگشت به فرم نرمال را برای پی‌سی گیمینگ رقم خواهد زد و موجی از بازی‌های جدید AAA که در راه این پلتفرم هستند که در این امر نقش اساسی خواهد داشت.

منافع توسعه هوش مصنوعی برای تجارت گیمینگ

داده‌های اخیر JPR نیز وضعیت رکود را برای بازار کنونی پی‌سی گیمینگ نشان می‌دهد اما این وبسایت آنالیز و تحقیقاتی نیز معتقد است که نیمه دوم سال ۲۰۲۳ شریط را به نسبت بهبود خواهد بخشید. از سوی دیگر باوجود اینکه بخش قابل توجهی از توسعه تجارت انویدیا با پیشرفت تکنولوژی هوش مصنوعی گره خورده، مدیرعامل این شرکت به گیمرها اطمینان می‌دهد که توسعه تجارت این شرکت در حوزه هوش مصنوعی هرگز منجر به فراموشی اهمیت بازار گیمینگ نخواهد شد و تمامی منافع حاصل از توسعه هوش مصنوعی به کاربران محصولات سری GeForce گسترش پیدا می‌کند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده