نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۲

برتری ۴۰ درصدی پردازنده‌های نسل جدید Arrow Lake با حداکثر ۴۰ هسته

براساس شایعات منتشرشده، نسل بعدی پردازنده‌های اینتل در قالب خانواده تراشه‌های Arrow Lake و نسخه‌ی ارتقایافته‌ی آن‌ها از سری Panther Lake و Beast Lake عرضه خواهد شد.

Moore's Law is Dead در جدیدترین ویدیو خود مدعی شده که پردازنده‌های نسل پانزدهم اینتل در ابتدا قرار بود حداقل شامل چهار خانواده مجزا باشند که از سری Meteor Lake-S شروع می‌شدند. اما بعدا تصمیم بر این گرفته شد که پردازنده‌های Meteor Lake به‌عنوان نسخه بهبودیافته تراشه‌های نسل چهاردهمی Raptor Lake برای لپ‌تاپ‌ها معرفی شوند که بیشتر روی قدرت بیشتر و پشتیبانی از حافظه‌های سریع‌تر تمرکز خواهند داشت. اما این تراشه‌ها، پایان را برای پلتفرم‌های LGA 1700/1800 رقم خواهند زد و بعد از آن همه‌ی محصولات این شرکت برپایه سوکت LGA 1851 عرضه می‌شوند.

بنابراین شاید تراشه‌های Meteor Lake-S هرگز برای پلتفرم دسکتاپ عرضه نشوند و خانواده پردازنده‌های Arrow Lake-S اولین تراشه‌های دسکتاپ اینتل باشند که از سوکت LGA 1851 پشتیبانی می‌کنند. این CPUها برای بازه زمانی سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شدند که حداکثر از ۸ هسته عملکرد P براساس معماری Lion Cove و ۳۲ هسته بهینه E براساس معماری Skymont بهره‌مند خواهند شد. انتظار می‌رود که اینتل برای این سری از معماری ۳ نانوماری TSMC و پروسس نود اختصاصی خود با نام 20A استفاده کند. لذا پیکربندی مدل‌های مختلف پردازنده‌های اینتل از این نسل به ترتیب زیر خواهد بود:

پردازنده‌های Arrow Lake – تا ۴۰ هسته پردازشی با ۴۰ درصد برتری عملکرد تک رشته نسبت به نسل قبل

  • Arrow Lake-S Core i9 – با ۸+۳۲ هسته و پروسس نود TSMC 3nm
  • Arrow Lake-S Core i7 – ۸+۱۶ هسته و پروسس نود TSMC 3nm
  • Arrow Lake-P Core i7/i5 – با ۶+۸ هسته و پروسس نود TSMC 3nm
  • Arrow Lake-S Core i5/i3 – با ۶+۸ هسته و پروسس نود Intel 20A
  • Arrow Lake-P Core i3 – با ۲+۸ هسته و پروسس نود Intel 20A

شایعات مربوط به پردازنده های Arrow Lake

MLID درمورد عملکرد پردازنده‌های Arrow Lake-S نیز مدعی برتری ۳۰ تا ۴۰ درصدی عملکرد تک رشته این محصولات نسبت به Raptor Lake شده است. در زمینه عملکرد چند رشته یا Multi-Threaded نیز انتظار برتری بیش از ۵۰ درصدی در سطح سریع‌ترین تراشه‌های ۸+۱۶ هسته‌ای این سری می‌رود. همچنین صحبت از گرافیک یکپارچه 192EU Xe2-LPG به‌عنوان تأمین‌کننده توان گرافیکی این تراشه‌ها است که تحت تاثیر عملکرد Battlemage و موتور هوش مصنوعی جدید این شرکت قرار خواهد گرفت.

پردازنده‌های Panther Lake و Beast Lake، نسخه ارتقایافته تراشه‌های Arrow Lake با عملکرد سریع‌تر برای پلتفرم دسکتاپ به شمار می‌آیند.

شایعه شده که اینتل بعد از سری Arrow Lake به سراغ خانواده پردازنده‌های ارتقایافته Panther Lake و Beast Lake خواهد رفت که با سوکت LGA 1851 دسکتاپ معرفی خواهند شد. اینتل تاکنون توسعه پردازنده‌های Panther Lake را تأیید کرده که برای اواخر سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. همچنین این تراشه‌ها از هسته‌های عملکرد Cougar Cove بهره‌مند خواهد شد. این تراشه‌ها نیز شامل کانفیگ ۸+۳۲ هسته خواهند بود و از ۳۰ الی ۴۰ درصد عملکرد تک رشته تا ۲۰ درصد بهبود عملکرد چند رشته در مقایسه با پردازنده‌های Arrow Lake-S را ارائه خواهند کرد.

استراتژی اینتل برای نسل های پیش روی پردازنده های خود

بعد از آن هم اینتل یک خانواده کاملا جدید از پردازنده‌های Beast Lake را معرفی خواهد کرد که توسعه‌دهنده سری Arrow Lake و Panther Lake خواهد بود. اینتل در این سری برای اولین‌بار محدود پردازنده‌های ۸ هسته‌ای را پشت سر می‌گذارد و مدل‌های مختلفی مجهز به ۱۰ هسته P-Core و ۳۲ هسته بهینه را روانه بازار خواهد کرد.

این کار عملا منجر به تولید یک CPU مجهز به پیکربندی ۱۶+۶۴ هسته خواهد شد که واقعا خیره‌کننده به نظر می‌رسد. ظاهرا پردازنده‌های Beast Canyon در کلاس HEDT عرضه خواهند شد و گفته می‌شود به رقابت با تراشه‌های رده بالای Zen 6 شرکت AMD خواهد رفت که برای بعد از ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده