نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۱

شایعه: ارتقاء چشمگیر عملکرد کارت‌های گرافیک RTX 50 نسبت به نسل قبل

شایعات جدیدی در ارتباط با نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا منتشر شد که از عرضه‌ی این محصولات در سال آینده تا جهش چشمگیر عملکرد آن نسبت به سری Lovelace را در بر می‌گیرند.

می‌توان به جرأت ادعا کرد که کارت‌های گرافیک RTX 40 انویدیا یکی از ناامیدکننده‌ترین عرضه‌ی محصولات این شرکت طی چند سال‌ گذشته را رقم زد. لغو عرضه‌ی کارت گرافیک RTX 4080 12GB و عملکرد نه چندان جذاب و قیمت غیرمنتظره RTX 4060 Ti در مقایسه با اختلاف قدرت این محصولات نسبت به نسل قبل باعث شد تا تراشه‌های سری Ada Lovelace مورد استقبال کاربران واقع نشوند؛ موضوعی که باعث می‌شود طرفدارهای تیم سبز از سرعت گرفتن شایعات درباره محصولات نسل آینده‌ی این شرکت خوشحال باشند.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در جریان نطق سخنرانی خود در Computex امسال به معماری Hopper Next این شرکت اشاره داشت که گفته می‌شود برای محصولات حوزه گیمینگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انویدیا پیش از این محصولات حوزه دیتاسنترها و شتابدهنده‌های هوش مصنوعی خود را با معماری Hopper روانه بازار کرده بود.

حالا کانال یوتیوب RedGamingTech می‌گوید Hopper Next درواقع همان معماری Blackwell است که به‌عنوان اسم رمز کارت‌های گرافیک نسل جدید این شرکت در زمینه گیمینگ به کار می‌رود. این شایعه ادعا می‌کند که Hopper Next برای محصولات مختلفی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که از سری جدید گرافیک‌های GeForce تا قطعات پردازشی قدرتمند HPC برای هوش مصنوعی و موارد دیگر را شامل می‌شود.

نماد GeForce RTX

انتظار می‌رود که Blackwell یک جهش عملکرد قابل‌توجه را نسبت به Lovelace ارائه کند؛ جایی که صحبت از برتری ۲ برابری سطح عملکرد محصولات نسل جدید مطرح می‌شود و مثل همیشه ری تریسینگ نقش مهمی در این برتری خواهد داشت.

انتظار می‌رود پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 5000 برپایه پروسس نود ۳ نانومتری TSMC ساخته شوند. جنسن هوانگ در خلال صحبت‌های خود به تراشه‌های تولید اینتل این شرکت نیز اشاره داشت که براین اساس گفته می‌شود اولین تراشه‌های تولید اینتل برای انویدیا با فرایند تولید نسل جدید، نتایج خوبی را به همراه داشته است و هر دو شرکت به‌دنبال بهبود سطح این همکاری برای آینده هستند.

یکی از جوانب جالب توجه محصولات سری RTX 5000 میزان استفاده از حافظه VRAM در کارت‌های گرافیک جدید انویدیا است. بازی‌های ویدیویی مدرن به‌صورت فزاینده‌ای از حافظه گرافیکی بیشتری برای پردازش جزئیات بازی استفاده می‌کنند و کارت‌های گرافیک RTX 40 نیز از این حیث مورد انتقاد قرار گرفتند. بنابراین احتمال می‌رود که این شرکت حافظه ۸ گیگابایتی کارت‌های گرافیک میان‌رده خود را به‌طور کامل کنار بگذارد. همچنین امیدواریم که این شرکت درباره نحوه قیمت‌گذاری محصولات جدید خود نیز تجدید نظر کند.

تاریخ عرضه محصولات سری RTX 50 فقط در حد یک شایعه است. اما انتظار می‌رود که انویدیا هرچه زودتر به‌دنبال پشت سر گذاشتن سری Lovelace و آمار فروش پایین این محصولات باشد.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده