نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹

کیس Streamcom سیستم قدرتمند i9-13900K و RTX 4080 را بدون فن خنک نگه می‌دارد

کیس SG10 شرکت Streamcom با استفاده از سیستم خنک‌کننده بی‌صدای Passive Cooling خود قادر است یک سیستم مجهز به کارت گرافیک RTX 4080 را بدون استفاده از فن خنک نگه دارد.

کیس SG10 از شرکت Streamcom عملاً یک هیت سینک بزرگ در قالب یک کیس گیمینگ است که از یک بدنه آلومینیومی تشکیل شده و برای تجهیز قوی‌ترین پردازنده‌های گیمینگ طراحی شده است. برجسته‌ترین ویژگی این کیس بزرگ، عدم نیاز به استفاده از فن‌های خنک‌کننده است. SG10 در جریان رویداد Computex 2023 به نمایش گذاشته شده و با اولین نگاه به ظاهر آن می‌توان متوجه شد که طراحان آن همه تلاش خود را کردند تا به این هیت سینک بزرگ یک ظاهر جذاب گیمینگ ببخشند.

قسکت بالایی این کیس ما را به یاد هیت سینک کارت‌های گرافیک Founders Edition انویدیا میاندازد و داخل آن نیز با دو پنل‌ شیشه‌ای قابل مشاهده است. بُرد اصلی و CPU سیستم در این کیس به‌صورت معکوس نصب شده تا با لوله‌هایی که یک سر آن به اواپراتور و سر دیگر آن به یک کندانسور متصل می‌شود، تماس بهتری برقرار کنند. یک مایع خنک‌کننده ازطریق این لوله‌ها در سرتاسر سیستم جریان پیدا کرده و گرما را از اجزای اصلی آن به بلوک‌های هیت سینک که در نزدیک‌ترین موقعیت به آن‌ها قرار دارند منتقل می‌کنند.

کیس بدون فن Streamcom Passive-Cooled SG10

لوله‌هایی که CPU و GPU را به خود کیس متصل می‌کنند، باوجود بدنه‌ی خارجی فلزی خود بسیار انعطاف پذیر بوده و قابل تا شدن هستند. این امر باعث می‌شود تا نصب سیستم ساده‌تر شده و امکان سازگاری آن با سخت افزارها و ساختار چینش متفاوت را فراهم می‌کند.

از آنجایی‌که CPU و GPU بیشترین حرارت را داخل خود تولید می‌کنند، دو کندانسور برای آن‌ها در نظر گرفته شده که هریک به یکی از این تراشه‌ها متصل می‌شود. فریم این دو تراشه از جنس آلومینیوم طراحی شده و توسعه‌دهندگان آن تلاش کردند تا اکثر تراشه‌های رده بالا و مدرن بازار امکان نصب در این فریم‌ها را داشته باشند. در دمویی که برای نمایش آماده شده بود، از یک تراشه Intel Core i9-13900K درکنار کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4080 برای نشان دادن قابلیت‌های خنک‌کنندگی آن استفاده شده است.

سیستم خنک کننده مایع کیس Streamcom Passive-Cooled SG10

کارت گرافیک GeForce RTX 4080 با TGP نزدیک به ۳۰۰ وات خود در بالاترین ورک‌لود ورودی در این سیستم حداکثر به دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. CPU این سیستم نیز بیش از ۲۰۰ وات برق مصرف می‌کند و در لودینگ 100% به محدوده بالای ۱۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد. البته Core i9-13900K یکی از سخت‌ترین تراشه‌ها برای خنک‌سازی است که حتی بهترین سیستم‌های خنک‌کننده موجود نیز در کنترل دمای آن با چالش مواجه می‌شوند.

کیس گیمینگ Streamcom SG10

گفته می‌شود که کیس Streamcom SG10 به‌راحتی تا توان مصرفی سیستم ۶۰۰ وات را تحت کنترل خود قرار می‌دهد. البته یک نسخه مسی هم از این کیس طراحی شده که با بدنه تمام مس خود برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا آلومینیوم سطح بزرگتری را برای انتقال حرارت در اختیار قرار می‌دهد اما مس برای مواقعی کاربرد دارد که اتلاف سریع‌تر دما مورد ترجیح است. قیمت نسخه آلومینیومی آن ۹۹۹ دلار است درحالی که نسخه مسی آن ۲۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر است. البته نرخ مصوب این دستگاه‌ها هنوز قطعی نشده است.

مدل مسی کیس Streamcom Passive-Cooled SG10

در مورد ساختار ورودی‌/‌خروجی کیس Streamcom SG10 نیز باید به ۲ درگاه USB Type-A و یک کانکتور USB Type-C اشاره کرد. ۲ دکمه پاور در قسمت جلویی کیس تعبیه شده و کل بدنه آن نیز به خوبی طراحی شده تا به‌جای یک هیت سینک بزرگ نه چندان زیبا، حس یک کیس گیمینگ مدرن را ایجاد کند. Streamcom علاوه‌بر کیس SG10 از منبع تغذیه جدید ZS800 خود نیز رونمایی کرد که با طراحی SFF توان ۸۰۰ وات را تأمین می‌کند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده