نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۹

ارزش بازار شرکت انویدیا به یک تریلیون دلار رسید

ارزش شرکت انویدیا به‌لطف افزایش شهرت و محبوبیت ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از یک تریلیون دلار عبور کرد.

انویدیا با دستیابی به ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری خود به یک نقطه عطف بی‌سابقه در صنعت سخت‌افزار دست پیدا کرد. این دستاورد نه‌تنها موقعیت انویدیا را به‌عنوان یک قدرت در صنعت فناوری تثبیت می‌کند بلکه اهمیت روزافزون پردازنده‌های گرافیکی را در زمینه‌های مختلف از جمله بازی‌های ویدیویی و هوش مصنوعی و دیتاسنترها نشان می‌دهد.

یکی از محرک‌های اصلی بازار عظیمی که در اختیار انویدیا قرار گرفته، تسلط آن بر صنعت بازی و محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی است. این شرکت موفقیت خود را در زمینه کارت‌های گرافیک گیمینگ تثبیت کرده اما علاوه‌براین به بازارهای سودآوری مانند دیتاسنترها، شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و توسعه نرم افزارهای کاربردی نیز روی آورده است.

افزایش ارزش بازار انویدیا مستقیماً در نتیجه‌ی حضور قدرتمند این شرکت در دنیای هوش مصنوعی و دیتاسنترها محقق شده و پردازنده‌های گرافیکی این شرکت به‌عنوان جزئی حیاتی برای تسریع محاسبات هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شوند. این مسئله موجب شده تا پردازنده‌های گرافیکی این شرکت به‌طور گسترده‌ای در تحقیقات، آموزش و استنتاج هوش مصنوعی توسط کاربران پذیرفته شوند. علاوه‌بر‌این، اقبال کاربران عمومی به ابزارهای مولد هوش مصنوعی منجر به افزایش تقاضا برای تراشه های گرافیکی تیم سبز شده است.

عبور ارزش انویدیا از یک تریلیون دلار

برای درک بزرگی ارزش یک تریلیون دلاری انویدیا کافی است در نظر بگیرید که این مبلغ معادل ۶۰۰ میلیون کارت گرافیک RTX 4090 با قیمت مصوب است. انویدیا به‌تازگی از کارت گرافیک RTX 4060 Ti در دو نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی رونمایی کرده که تا ۷۰ درصد عملکرد گیمینگ سریع‌تری در مقایسه با RTX 3060 Ti از نسل قبل دارد. کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti یکی از مهم‌ترین محصولات انویدیا از نسل جدید است که نقش مهمی در میزان درآمدزایی و افزایش ارزش مادی این شرکت در بازار خواهد داشت.

به کارگیری هوش مصنوعی در درایورهای انویدیا

هوش مصنوعی روزبه‌روز نفوذ بیشتری در صنعت بازی پیدا می‌کند و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک، در اکثر بخش‌های تولید بازی‌های ویدیویی از جنبه‌های هنری تا کنترل کیفیت شاهد استفاده از آن خواهیم بود. هوش مصنوعی مدرنی که این روزها هیاهوی زیادی به پا کرده است، با «یادگیری ماشینی» (Machine Learning) در ارتباط است؛ نوعی از هوش مصنوعی که داده‌ها و اطلاعات بسیار عظیمی را جمع‌آوری و پردازش می‌کند تا براساس آن‌ها به تولید محتوا یا پیش‌بینی اتفاقات بپردازد و به تدریج هم کیفیت پاسخ‌گویی بهتری پیدا می‌کند.

یکی دیگر از بخش‌هایی که این روزها انقلابی عظیم به پا کرده، طراحی‌های هنری تولید شده توسط هوش مصنوعی است و از DALL-E 2 و Midjourney تا Stable Diffusion در سال ۲۰۲۲ به دستاوردهای بزرگی در این زمینه رسیدند. این برنامه‌ها بعد از پشت سر گذاشتن آموزش‌های مختلف با کمک میلیاردها متنی که به تصویر تبدیل کردند، به مرحله‌ای رسیده‌اند که تقریباً هر عبارت ساده‌ای را در قالب طرحی زیبا و عمیق به تصویر می‌کشند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده