نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۱

معرفی تکنولوژی ULMB 2 انویدیا برای وضوح حرکات بیشتر در بازی‌های رقابتی

فناوری G-SYNC Ultra Low Motion Blur 2 برای بهبود وضوح تصاویر در زمان حرکات سریع در بازی‌های رقابتی توسط انویدیا رونمایی شد.

انویدیا از نسل جدید تکنولوژی G-SYNC Ultra Low Motion Blur یا ULMB خود رونمایی کرده که یک تکنیک فراگیر برای نمایشگرهای G-SYNC محسوب می‌شود و وضوح تصاویر در حرکات سریع در بازی‌های ویدیویی را بهبود می‌بخشد. ULMB 2 منجر به افزایش سطح وضوح حرکات در تصاویر تا فراتر از ۱۰۰۰ هرتز می‌شود و کاهش چشمگیر موشن بلور را برای گیمرهای بازی‌های رقابتی به ارمغان می‌آورد. ULMB 2 در مقایسه با تکنیک نسل قبلی خود از مزایای برخورداری از نور پس‌زمینه با نرخ رفرش ریت کامل، افزایش قابل‌توجه سطح روشنایی و نرخ تداخل نزدیک به صفر بهره‌مند شده است.

ULMB 2 درحال حاضر به‌راحتی و ازطریق یک به‌روزرسانی برای مانیتورهای G-SYNC با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز و رزولوشن 1440p در دسترس قرار دارد و کاملا رایگان است.

فناوری G-SYNC Ultra Low Motion Blur 2

وقتی انویدیا اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ فناوری ULMB را معرفی کرد، زمان پاسخگویی مانیتورهای گیمینگ که به زمان انتقال یک پیکسل از یک رنگ به رنگ دیگر اشاره دارد، نسبتا کند بود. این مسئله منجر به ایجاد پدیده شبح و تار شدن تصاویر شد و شفافیت در زمان حرکت را کاهش داد.

وضوح حرکت را می‌توان به‌عنوان قابلیتی تعریف کرد که توانایی تشخیص اجسام در حال حرکت را ممکن می‌سازد. حالا وضوح حرکت پیشرفته‌تر در لبه‌های تیز و جزئیات کاملا مشخص کرد پیدا کرده است و یک سطح بالاتر قرار می‌گیرد. ULMB برای پرداختن به این مشکل و افزایش وضوح حرکت، از روشی به‌عنوان بکلایت استوربینگ یا نورپس‌زمینه نامنظم استفاده می‌کند. به این صورت که نور پس زمینه در ۷۵ درصد از مواقع غیرفعال می‌شود و این چرخه ۲۵ درصدی در یک پنل ۳۰۰ نیت به‌معنی وضوح تصاویر بیشتر، اما با روشنایی کمتر خواهد بود.

در زمان استفاده از نسل اول فناوری ULMB به‌دلیل کندتر بودن زمان پاسخ دهی پیکسل‌ها در سال‌ها قبل باید بیشتر منتظر می‌ماندیم تا پیکسل ها فرایند انتقال را انجام دهند. به همین دلیل گیمرهای بازی‌های رقابتی بیشتر ترجیح می‌دادند تا از این ویژگی استفاده نکنند. زیرا استفاده از رفرش ریت کامل و تصاویر روشن‌تر، برای آن‌ها اولویت بیشتری نسبت به وضوح بیشتر حرکت داشت.

مانیتورهایی با قابلیت G-SYNC Ultra Low Motion Blur 2

برای بهره‌مند شدن از قابلیت‌های ULMB 2، مانیتورهای گیمینگ باید حداقل از مشخصات زیر برخوردار باشند:

  • ارائه بیشتر از ۱۰۰۰ هرتز وضوح تصویر موثر
  • اجرای ULMB 2 در حداکثر نرخ نوسازی تصویر نمایشگر
  • ارائه بیش از ۲۵۰ نیت روشنایی تصویر با تداخل حداقلی یا تصاویر دوگانه

به این ترتیب درحال حاضر ۲ مانیتور Acer Predator XB273U F - 27" 1440p 360 Hz و ASUS ROG Swift 360Hz PG27AQN - 27" 1440p 360 Hz با قابلیت ULMB 2 در بازار وجود دارد و ۲ مانیتور دیگر نیز در آینده نزدیک عرضه خواهد شد که عبارت‌اند از ASUS ROG Swift Pro PG248QP - 25" 1080p 540 Hz و AOC AGON AG276QSG G-SYNC Monitor - 27" 1440p 360 Hz.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده