نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۹

نمایش طرح اولیه ایسوز از کارت گرافیک RTX 4070 بدون استفاده از کابل برق

طرح مفهومی ایسوز از کارت گرافیک RTX 4070، از یک درگاه اختصاصی به‌جای کانکتور استاندارد برق در کارت گرافیک انویدیا استفاده می‌کند که تمام توان مصرفی خود را مستقیما از مادربرد می‌گیرد.

ایسوز در جریان رویداد اختصاصی خود یک کارت گرافیک RTX 4070 بدون نیاز به اتصال کابل برق ۱۶ یا ۸ پین را به نمایش گذاشته که هنوز در مرحله کانسپت اولیه قرار دارد. در عوض این کارت ازطریق یک اسلات اختصاصی تعبیه‌شده روی مادربرد Z790 TUF Gaming تاحداکثر ۶۰۰ وات توان مصرفی را دریافت می‌کند. طراحی جدید ایسوز تمامی کانکتورهای برق را به پشت مادربرد انتقال می‌دهد و احتمالا مدیریت کابل‌ها در زمان بستن سیستم را به مراتب ساده‌تر خواهد کرد.

کارت گرافیک 4070 نمایش داده‌شده توسط ایسوز از ۲ کانکتور PCle برخوردار است که شامل یک اسلات استاندارد PCIe Gen 4.0 x16 در قسمت پایینی و درکنار درگاه دوم می‌شود که بای انتقال توان مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه GPU به هیچ کابل برقی نیاز نخواهد داشت و کل ستاپ شما به مراتب منظم تر از سیستم‌های معمولی حال حاضر به نظر می‌رسد که چند کابل را از PSU به GPU و سایر قسمت‌ها وصل می‌کنند.

درگاه محصوص کارت گرافیک بدون کابل RTX 4070

درمورد خود کارت گرافیک نیز باید گفت که برای سیستم خنک‌کننده‌ی آن از یک مجموعه سه‌تایی فن‌های خنک‌کننده استفاده شده است و سوییچ بایاس دوگانه آن به کاربر اجازه می‌دهد تا بین گزینه‌های Performance و Quiet تغییر حالت دهد. ایسوز فعلا از نام Megalodon برای سری جدید کارت‌های گرافیک خود استفاده کرده، اما هنوز تصمیم نگرفته که این نام را برای محصول نهایی به‌صورت رسمی استفاده کند.

مادربرد مورد استفاده‌ی ایسوز برای این دمو از نوع ATX با سوکت LGA 1700 و ۱۶+۱ فاز دلیوری VRM است که از ۲ اسلات PCIe 4.0 x16 و ۲ اسلات PCIe 4.0 x1 و همچنین یک اسلات PCIe 4.0 x4 بهره می‌برد. همچنین در این برد سه کانکتور ۸ پین کابل برق و یک کانکتور 12VHPWR نیز قرار گرفته که همه‌ی آن‌ها ازطریق درگاه ویژه‌ی این کارت گرافیک RTX 4070 توان مصرفی آن را منتقل می‌کنند.

کیس مجهز به کارت گرافیک بدون کابل RTX 4070

این طراحی نوآورانه می‌تواند آغازگر عصر جدیدی برای پردازنده‌های گرافیکی کامپیوتری باشد که کابل برق در آن‌ها به‌طور کلی کنار می‌رود و به‌جای آن از یک رابط مناسب برای انتقال برق از مادربرد به GPU استفاده می‌شود. متاسفانه برای بهره‌مندی از این قابلیت نیاز به مادربردهای شخصی‌سازی‌شده ویژه‌ی این کار است که باعث می‌شود در آینده‌ی نزدیک شاهد به کارگیری گسترده این تکنیک توسط کاربران نباشیم. بااین‌حال ایسوز در نظر دارد تا کارت‌های گرافیک بدون کابل و مادربردهای مخصوص آن‌ها را تا آخر امسال روانه بازار کند و براساس گزارش منتشرشده، این محصولات در سراسر جهان عرضه خواهند شد. هنوز قیمت یا سایر جزئیات این محصولات مشخص نیست، ولی انتظار می‌رود که گران‌قیمت‌تر از محصولات استاندارد باشند.

خریداران احتمالی این محصولات باید در نظر داشته باشند که مادربردهای ویژه‌ی این کارت‌ها با همه نوع کارت گرافیکی سازگار خواهند بود، اما یک کارت گرافیک بدون کانکتور تنها روی مادربردهای مخصوص خود قابل استفاده خواهد بود. همچنین برای استفاده از این مدل محصولات باید کیس شما هم برای محل قرارگیری کانکتورها بازطراحی شود.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده