نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۳

رونمایی ایسوس از کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090

ایسوس کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 را به‌عنوان سریع‌ترین کارت گرافیک حال حاضر جهان برپایه GPU پرچم‌دار انویدیا و مجهز به سیستم خنک‌کننده مایع پیشرفته معرفی کرد.

در جدیدترین اخبار تکنولوژی و سخت‌افزار، کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090 طی یک رویداد اختصاصی توسط ایسوس معرفی شد. این نخستین کارت گرافیک از سری ROG Matrix است که از زمان عرضه RTX 2080 Ti به بازار معرفی می‌شود. ایسوس درکنار این کارت از یک سیستم خنک‌کننده All-in-One، متشکل از یک رادیاتور بزرگ ۳۶۰ میلی متری و ۳ فن قدرتمند ROG MF-12S ARGB نیز رونمایی کرده تا دمای عملکرد GPU قدرتمند خود را در توان مصرفی ۴۵۰ وات زیر ۶۰ درجه سلسیوس حفظ کند.

سیستم خنک‌کننده پیشرفته ROG Matrix RTX 4090 از فلزات مایع و اتصال مغناطیسی بهره می‌برد و هیچ کابلی در آن دیده نمی‌شود

کارت گرافیک جدید ایسوس Matrix یکی از نخستین پردازنده‌های گرافیکی جهان است که از فلزات مایع در بدنه خود بهره می‌برد. این کار یکی از پیچیده‌ترین و چالش برانگیزترین نوآوری‌ها در صنعت ساخت GPU محسوب می‌شود که به‌گفته سازندگان آن یک صفحه سرد مخصوص را در مقابل GPU و حافظه قرار داده تا از عدم ریزش فلز مایع اطمینان حاصل کند. ایسوس تکنیک جدیدی را توسعه داده که حتی در صورت استفاده از کارت به‌صورت عمودی مشکلی از این بابت به وجود نخواهد آورد. لازم به ذکر است که ایسوس سابقه به کارگیری این روش در لپ‌تاپ‌های گیمینگ سری ROG را دارد.

کارت گرافیک ROG Matrix GeForce RTX 4090

با نگاه به ظاهر این سیستم خنک‌کننده خواهید دید که هیچ کابلی روی رادیاتور دیده نمی‌شود. زیرا این فن‌ها از اتصال مغناطیسی استفاده می‌کنند که مدیریت کابل‌ها را آسان تر می‌کند. طبیعتاً هنوز هم باید برای همگام سازی رنگ‌ها و تغذیه برق فن‌ها و رادیاتور باید کابلی وجود داشته باشد اما براساس ادعای ایسوس، این کابل داخل لوله‌های خنک‌کننده پنهان شده است. همان‌طور که گفته می‌شود، ایسوس یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های طراحی در تمام کارت‌های گرافیک مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده مایع را حل کرده است.

کارت گرافیک ایسوز ROG Matrix GeForce RTX 4090

RTX 4090 اولین و سریع‌ترین GPU سری Ada Lovelace انویدیا محسوب می‌شود که از پردازنده گرافیکی AD102 با ۱۶۳۸۴ هسته CUDA برخوردار است و از ۲۴ گیگابایت حافظه ۲۱ گیگابیتی GDDR6X بهره می‌برد که در یک رابط گذرگاه ۳۸۴ بیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. RTX 4090 تقریباً ۸۲ درصد سریع‌تر از RTX 3090 عمل می‌کند اما این نتایج بسته به تنظیمات و طراحی شرکت‌های مختلف تفاوت قابل توجهی دارد و مقادیر بالاتر یا پایین‌تر از آن نیز دیده شده است.

مثلاً در تست FireStrike Ultra کارت گرافیک RTX 4090 در مقایسه با 3090 حدود ۲.۰۴ برابر و در تست TimeSpy Extreme حدود ۱.۸۴ برابر سریع‌تر ظاهر شده است. براساس اعلام ایسوس، این کارت طی دوره سه ماه آینده روانه بازار خواهد شد و نسخه collectors’ edition آن نزدیک به ۲۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده