نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۸

ارائه‌ی DLSS 3 و تمامی قابلیت‌های Ada RTX با کارت گرافیک ۲۹۹ دلاری RTX 4060

انویدیا با معرفی کارت گرافیک GeForce RTX 4060 8 GB تمامی مزایای فناوری DLSS 3 و RTX Ada را با قیمت ۲۹۹ به گیمرها ارائه می‌کند.

مدل غیر Ti کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4060، همان گرافیکی است که بسیاری از گیمرهای علاقه‌مند به محصولات اقتصادی انویدیا می‌توانند ازطریق آن به نسل جدید مهاجرت کرده و هزینه چندان بالایی را برای آن نپردازند. پیشنهاد جدید انویدیا با قیمت ۳۰ دلار کمتر از RTX 3060 تمامی مزیت‌های محصولات سری Ada را با یک قیمت جذاب به مخاطبان عرضه می‌کند.

انویدیا در جریان معرفی کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti جزئیات کامل مدل غیر Ti این کارت را به نمایش نگذاشت، اما تیزری از انتظارات گیمرها از این کارت را نشان می‌دهد که مهم‌ترین نکته‌ی آن، عرضه‌ی این GPU در ماه ژوئیه و تقریباً همزمان با مدل ۱۶ گیگابایتی RTX 4060 Ti است. همچنین قیمت رقابتی و جذاب ۲۹۹ دلاری آن که مخاطبان این محصول اقتصادی را مشخص می‌کند.

اختلاف سطح عملکرد GeForce RTX 4060 با نسل های قبل

خریداران این کارت به‌لطف برخورداری از مزایای تکنولوژی DLSS 3، با ۲۹۹ دلار به ۷۰ درصد افزایش عملکرد نسبت به RTX 3060 دسترسی خواهند داشت. کارت گرافیک RTX 3060 با وجود ظرفیت بالاتر حافظه گرافیکی خود (۱۲ گیگابایت) و رابط گذرگاه حافظه عریض‌تری که دارد، به‌دلیل عدم بهره‌مندی از مزیت‌های مدیریت حافظه‌ی تراشه‌های نسل جدید که در RTX 4060 Ti و RTX 4060 نیز وجود دارد، در سطح عملکرد پایین‌تری قرار گرفته و البته این موضوع با ۲۴ مگابایت حافظه کش L2 که ۸ برابر بیشتر از RTX 3060 است نیز در ارتباط است.

بنابراین NVIDIA GeForce RTX 3060 باوجود حافظه VRAM بالاتر همچنان در رزولوشن 1080p کندتر از RTX 4060 عمل کرده و این تفاوت در مقیاس ۱ درصد پایینی FPS بیشتر هم می‌شود.

بلاک دیاگرام پردازنده گرافیکی GeForce RTX 4060

مشخصات فنی کارت گرافیک GeForce RTX 4060

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 از تراشه AD107-400-A1 استفاده می‌کند که درواقع نسخه کامل GPU فعال شده AD107 محسوب می‌شود. لاز به ذکر است که پردازنده گرافیکی لپ‌تاپ GeForce RTX 4060 نیز از همین پیکربندی استفاده می‌کند. انتظار می‌رود این GPU از ۳۰۷۲ هسته CUDA و ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردار باشد که سرعت آن در رابط گذرگاه ۱۲۸ بیت آن به ۱۷ گیگابیت برثانیه می‌رسد.

بنابراین پهنای باند این کارت به ۲۷۲ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد. البته مدیریت حافظه‌ی این کارت با فناوری‌های جدید انویدیا و همچنین ۲۴ مگابایت حافظه کش L2 آن باعث می‌شود تا پهنای باند این GPU عملا به ۴۵۳ گیگابایت بر ثانیه برسد که ۲۶ درصد بیشتر از RTX 3060 است.

نرخ فریم بازی ها در استفاده از GeForce RTX 4060

از نظر توان مصرفی نیز باید انتظار داشت که GeForce RTX 4060 حدود ۳۵ درصد TGP کمتری نسبت به RTX 3060 12GB مدل هم رده‌ی نسل قبل خود داشته باشد. TGP این کارت ۱۱۵ وات عنوان شده اما مصرف واقعی آن در کاربری گیمینگ به حدود ۱۱۰ وات می‌رسد. در زمان معرفی این کارت نسخه‌های مختلفی از آن روانه بازار خواهند شد اما قرار است نسخه رفرنس Founders Edition آن عرضه شود.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده