نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۹

رونمایی از کارت‌ گرافیک RTX 4060 Ti؛ تا ۷۰ درصد سریع‌تر از 3060Ti

انویدیا از کارت گرافیک RTX 4060 Ti در دو نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی رونمایی کرد که تا ۷۰ درصد عملکرد گیمینگ سریع‌تری در مقایسه با RTX 3060 Ti از نسل قبل دارد.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4060 Ti جایگزین RTX 3060 Ti از از نسل قبل می‌شود که به‌نوعی مناسب‌ترین پیشنهاد انویدیا برای سطح میان‌رده‌ی کاربران گیمینگ در نظر گرفته می‌شود. کاربران هدف این GPU به‌دنبال بهترین تجربه گیمینگ در رزولوشن 1080p و ورود به سطح 1440p با قابلیت‌های DLSS 3 هستند. RTX 4060 Ti در دو نسخه ۸ و ۱۶ گیگابایتی و با قیمت‌های ۳۹۹ و ۴۹۹ دلار به بازار عرضه شده و بهترین گزینه برای کاربرانی هستند که از کارت‌های گرافیک قدیمی‌تری مانند GTX 1060 و RTX 2060 استفاده می‌کنند. حتی کاربران کارت‌های گرافیک RTX 3060 نیز می‌توانند برای دستیابی به عملکرد سریع‌تر و مصرف توان بسیار بهینه‌تر به نسل جدید مهاجرت کنند.

همچنین کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti اولین GPU در سری RTX 40 است که در دو نسخه‌ی حافظه گرافیکی روانه بازار می‌شود. البته RTX 4080 از نظر فنی اولین مورد بود اما بعداْ نسخه ۱۲ گیگابایتی آن با نام RTX 4070 Ti تغییر نام پیدا کرد. GeForce RTX 4060 Ti با ظرفیت‌های ۸ و ۱۶ گیگابایت معرفی شده است. پیکربندی حافظه این دو مدل در یک رابط گذرگاه ۱۲۸ بیت قرار گرفته و ماژول حافظه آن ۱۸ گیگابیت برثانیه سرعت دارد. بنابراین پهنای باند حافظه این GPU به ۲۸۸ گیگابایت بر ثانیه خواهد رسید.

پرزنت انویدیا در معرفی کارت گرافیک RTX 4060 Ti

در صورت شروع با مشخصات فنی کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti باید گفت که این کارت از تراشه AD106 استفاده می‌کند که مدل 350-A1 آن در این نسخه مورد استفاده قرار گرفته است. این GPU برپایه معماری سیلیکون TSMC 4N طراحی شده و ۱۹۰ میلی‌متر مربع سایز دارد. در ساختار این GPU از ۲۲.۹ میلیارد ترانزیستور استفاده شده که از نظر تعداد بیشتر از تراشه GA با GA103 با اندازه ۴۹۶ میلی‌متر مربع است.

این چیپ از ۳۴ واحد SM با مجموع ۴۳۵۲ هسته CUDA تشکیل شده و نسخه‌ی کامل این تراشه محسوب نمی‎‌شود که از ۳۶ واحد SM و مجموع ۴۶۰۸ هسته برخوردار است. البته ممکن است از این نسخه در مدل‌های آینده این سری مورد استفاده قرار گیرد. AD106 در بالاترین حالت می‌تواند به عملکرد محاسباتی ۲۲ ترافلاپس دست پیدا کند. در مورد توان مصرفی آن نیز ۱۶۰ وات در نسخه ۸ گیگابایت و ۱۶۵ وات در نسخه ۱۶ گیگابایتی اعلام شده است. هر دو کارت از رابط ارتباطی PCle Gen 4 x8 استفاده می‌کنند و توان مصرفی آن نیز ازطریق یک کابل PCle Gen 5 تأمین می‌شود.

پوستر رونمایی از کارت گرافیک 4060 Ti

با نگاه به طراحی جدید نسخه رفرنس یا Founders Edition این کارت باید گفت که خنک‌کننده جدید انویدیا تقریبا همان چیزی است که تاکنون انتظار می‌رفت. فن خنک‌کننده این کارت یک راه‌حل نسبتا بهینه‌سازی شده در یک شاسی زیبا است که با اسلات‌های دوگانه و فن‌های محوری آکسیال ساخته شده است. این کولر برای خنک نگه داشتن تراشه گرافیکی به کار رفته در این کارت کاملا مناسب بوده و حتی برای اورکلاک دستی هم می‌تواند تاحدودی کارساز باشد.

در طراحی جدید RTX 4060 Founders Edition نیز همچنان به یک پورت HDMI و سه پورت DP و اتصال برق استاندارد Gen5 دسترسی خواهید داشت که کمی متفاوت‌تر از کانکتور 12VHPWR است اما خیال شما راحت است که مشکلات کانکتورهای جدید را نخواهید داشت. با بازگشت به مشخصات حافظه این کارت باید گفت که ۱۲۸ بیت رابط گذرگاه این کارت ممکن است در ابتدا یک قدم رو به عقب به‌نظر برسد اما انویدیا مدعی شده که پهنای باند موثر این کارت به ۵۵۴ گیگابایت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کند که ۲۳.۵ درصد بیشتر از 3060Ti است. 

کانفیگ حافظه کش کارت گرافیک RTX 4060 Ti

این امر با ارتقا به حافظه کش L2 جدید و ۳۲ مگابایتی این کارت ممکن شده که ۸ برابر بیشتر از نسل قبل است. افزایش حافظه کش L2 به انویدیا این امکان را می‌دهد تا به برخی محدودیت‌های ایجاد شده در پهنای باند حافظه کارت گرافیک جدید خود فائق آمده و از گلوگاه ایجاد شده در اثر آن جلوگیری کند. وقتی که هسته‌های یک GPU مشغول کار هستند، به کانال‌های ارتباطی سریع و مؤثر نیاز دارند تا داده‌ها را منتقل کنند و L1 نزدیک‌ترین مسیری است که کمترین تأخیر را دارد و دقیقا درکنار آن‌ها قرار دارد.

اما نزدیک بودن به هسته‌ها به این معنا است که شما نمی‌توانید سایز آن‌ها را زیاد افزایش دهید. حالا اگر هسته‌ها داده‌ای که در حافظه کش L1 می‌خواهند را پیدا نکنند، به سراغ حافظه کش L2 می‌روند که درکنار L1 قرار دارد و حافظه بیشتری دارد. حالا اگر این داده در حافظه کش L2 پیدا شود، آنگاه مجدداً به‌عنوان یک داده‌ی حافظه پنهان در نظر گرفته می‌شوند.

اما اگر هسته‌ها همچنان قادر به شناسایی داده‌ها روی حافظه L2 نباشند، هسته مجبور است از GPU خارج شده و از حافظه اصلی VRAM برای یافتن داده‌ها استفاده کنند. تکیه بر حافظه فرعی سیستم باعث گلوگاه شدن پهنای باند شده و عملکرد GPU را مختل می‌کند. راه‌حل انویدیا برای حل این مشکل افزایش حافظه L2 است. این کارت باعث می‌شود هسته‌های GPU قبل از مراجعه به حافظه VRAM ازطریق رابط محدود ۱۲۸ بیت، فضای بیشتری برای برای پردازش داده‌ها داشته باشند.

مقایسه مشخصات کارت گرافیک RTX 4060 Tix با نسل های قبل

با پرداختن به عملکرد گیمینگ این کارت باید گفت که انویدیا قصد دارد به خوبی از DLSS 3 و هسته‌های RT و تنسور کمک گرفته تا به خوبی توان پردازش هسته‌های مبتنی بر معماری Ada را استخراج کند. با استفاده از تمامی مزایای RTX شما می‌توانید با مبلغ هزینه یکسان تا حداکثر ۷۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به RTX 3060 Ti را دریافت کنید. این اختلاف در مقایسه با RTX 2060 SUPER به ۲.۶ برابر می‌رسد.

اگر بدون DLSS 3 این اختلاف را محاسبه کنید، فقط به ۱۵ درصد برتری نسبت به نسل قبل خواهید رسید که شما را در سطح RTX 3070 قرار می‌دهد. اما باز هم انرژی خیلی کمتری را مصرف خواهید کرد. برای درک این اختلاف در توان مصرفی باید گفت که The NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti در حدود ۲۰۵ وات توان مصرفی دارد. این‌درحالی است که RTX 3070 از این حیث ۲۵۰ وات توان مصرفی دارد. حالا RTX 4060 Ti فقط ۱۴۰ وات توان مصرفی دارد که ۳۲ درصد کمتر است. این بدان معنا است که می‌توانید به همان میزان از بازی‌های مورد علاقه خود لذت ببرید درحالی‌که برق خیلی کمتری استفاده کرده و سیستم شما به مراتب خنک‌تر است.

پکیج کارت گرافیک RTX 4060 Ti

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti درنهایت یک کارت گرافیک 1080p است که ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی دارد که امکان دستیابی به رزولوشن بالاتری را ممکن کرده اما در غیر این صورت هم نرخ فریم بالاتری را خواهید گرفت. انویدیا بازی‌های A Plague Tale Requiem و Resident Evil IV Remake را به‌عنوان مثالی برای نمایش عملکرد بهتر این کارت مورد استفاده قرار داده است.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti در بازی های مختلف

کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8 GB قرار است از تاریخ ۲۴ می (۳ خرداد) با قیمت ۳۹۹ دلار در دسترس قرار بگیرد. نسخه ۱۶ گیگابایت آن نیز از ماه ژوئیه و با قیمت ۴۹۹ دلار برای کسانی که فکر می‌کنند حافظه گرافیکی بیشتر می‌تواند در کاربری گیمینگ یا تولید محتوا به کار آن‌ها بیاید در دسترس قرار خواهد گرفت.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده