نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۷

افشای نتایج بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 Ti؛ تا ۱۵ درصد سریع‌تر از RTX 3060 Ti

اولین نتایج بنچمارک کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti ازطریق دیتابیس Geekbench فاش شده و اختلاف سطح عملکرد آن با مدل هم رده خود از نسل قبل را نشان می‌دهد.

کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti جدیدترین محصول میان‌رده تیم سبز از خانواده جدید پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace است که قرار است از این ماه روانه بازار شود. این کارت درواقع مستقیماً جایگزین RTX 3060 Ti از نسل قبل می‌شود که هم قیمت نسخه‌ی ۸ گیگابایتی پیشنهاد جدید انویدیا است. این GPU در تست CUDA بنچمارک Geekbench 5 مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن ازطریق پایگاه داده‌ی وبسایت آن فاش شده است. اما قبل از پرداختن به نتایج این بررسی، نگاهی به مشخصات فنی این کارت خواهیم داشت.

براساس شایعات و اطلاعاتی که تاکنون از منابع مختلف جمع‌آوری شده، کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti برپایه یک پردازنده گرافیکی AD106-350-A1 طراحی شده که نسخه ضعیف‌تر یا cut-down تراشه AD106 محسوب می‌شود که از ۳۴ واحد SM معادل ۴۳۵۲ هسته CUDA تشکیل شده است. حافظه گرافیکی این کارت در دو کانفیگ ۸ و ۱۶ گیگابایتی و از نوع GDDR6 خواهد بود که با سرعت ۱۸ گیگابیت برثانیه و رابط گذرگاه ۱۲۸ بیتی خود یک پهنای باند ۲۸۸ گیگابایت بر ثانیه‌ای را فراهم کرده است. همچنین در این GPU از ۳۲ مگابایت حافظه کش L2 استفاده شده که ۸ برابر بیشتر از GeForce RTX 3060 Ti است.

نتایج بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 Ti

نسخه ۱۶ گیگابایتی این کارت از نسخه PG190 برد این کارت‌ها بهره می‌برد و در نسخه ۸ گیگابایتی آن از مدل PG190 استفاده شده است. کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti در مدل‌های مختلف SFF و نسخه‌های کامپکت ITX عرضه خواهد شد که آن را به یک پیشنهاد عالی برای کامپیوترهایی با فرم فاکتور کوچک تبدیل می‌کند. این کارت همچنین توان مصرفی بسیار کمتری دارد که در کاربری گیمینگ در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ وات خواهد بود که ۲۵ درصد کمتر از RTX 3060 Ti است.

انتظار می‌رود این کارت اواخر ماه می (اوایل خرداد) روانه بازار شود و به‌صورت رسمی ۳۹۹ الی ۴۹۹ دلار قیمت داشته باشد. اما درخصوص نتایج عملکرد RTX 4060 Ti در تست بنچمارک منتشر شده باید گفت که این کارت روی یک مادربرد جدید با استفاده از تراشه اینتل Core i9-13900K مورد بررسی قرار گرفته تا از هرگونه گلوگاه در عملکرد کارت جلوگیری شود.

دیتابیس Geekbench 5 تایید می‌کند که این کارت با مشخصات مورد انتظار در بالاترین حالت در فرکانس ۲۵۴۰ مگاهرتز کار می‌کند و سرعت حافظه ۸ گیگابایتی آن نیز به سرحد ۱۸ گیگابیت برثانیه می‌رسد. هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که این یک مدل اورکلاک شده‌ی کارت گرافیک مذکور است یا اینکه یکی از نسخه‌های رفرنس آن محسوب می‎شود. اما قبلا در مدل‌های کاستوم فرکانس‌های بالای ۲.۶ گیگاهرتز را نیز برای این کارت دیده بودیم.

مقایسه عملکرد کارت های گرافیک انویدیا

این GPU در تست Geekbench 5 CUDA امتیاز ۱۴۶۱۷۰ را کسب کرده و این درحالی است که RTX 3060 Ti در بهترین حالت ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار امتیاز را به‌دست آورده بود. بنابراین 4060Ti باید حدود ۱۵ درصد سریع‌تر از 3060Ti باشد. از طرفی RTX 3070 چیزی در حدود ۱۵۰ هزار امتیاز را در این تست دریافت می‌کند لذا 4060Ti نمی‌تواند با توان عملکرد RTX 3070 برابری کند.

نمی‌توان کارت‌های گرافیک AMD را در این مقایسات دخیل کرد زیرا تست CUDA برای کارت‌های گرافیک انویدیا بهینه‌سازی شده و تنها ابزارهای OpenCL و Vulkan می‌توانند برای این منظور مورد استفاده قرار بگیرند.

بنابراین به‌نظر می‌رسد که GeForce RTX 4060 Ti یک به‌روزرسانی کوچک نسبت به 3060Ti است که عملکرد آن بهینه‌سازی شده و مصرف توان آن کاهش پیدا کرده است. البته نباید DLSS 3 را فراموش کرد که برتری پیشنهاد‌ها این نسل انویدیا را بیشتر می‌کند.

تاجایی‌که مشخصات شایعه شده در نظر گرفته می‌شود کارت گرافیک RTX 4060 Ti هسته‌های کمتر و نیمی از گذرگاه حافظه مدل هم رده نسل قبل خود را دارد. هنوز معلوم نیست که این کاهش مشخصات درکنار معماری نسل جدید چه عملکردی را به نمایش خواهد گذاشت اما کاهش پهنای باند حافظه به ۲۸۸ گیگابایت بر ثانیه آن هم درحالی که RTX 3060 Ti بسته به مدل مورد استفاده با ۶۰۸ یا ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه به‌دست کاربران رسیده بود، موردی است که احتمالاً عملکرد این GPU را بیشتر تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مدل غیر Ti کارت گرافیک RTX 4070 و RTX 4060 Ti هر دو در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۳ یا نهایتاً در ابتدای سه‌ماهه دوم به فروشگاه‌ها خواهند رسید. این دو محصول بالاخره نسل Ada Lovelace را وارد فاز محصولات اقتصادی خواهد کرد که به‌نظر می‌رسد حالا واقعاً نیاز باشد.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده