نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۱

کاهش ۲۰ درصدی قیمت کارت‌های گرافیک RTX 4080 و RX 7900 XT در چین

کارت‌های گرافیک رده بالای انویدیا و AMD با بیش از ۲۰ درصد کاهش قیمت در بازار چین مواجه شدند تا نشانه‌ای برای افت قیمت‌ها در سایر مناطق جهان باشد.

کارت‌های گرافیک رده بالای GeForce RTX 4080 و Radeon RX 7900 XT در چین با حداقل ۲۰ درصد کاهش قیمت مواجه شده‌اند تا گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال افت قیمت این محصولات در سایر کشورهای جهان نیز مطرح شود. درواقع این اتفاق کاملاً محتمل است؛ چراکه بازار پی سی در کشور چین از نظر روند کاهش و افزایش قیمت‌ها همواره جلودار سایر مناطق جهان بوده و این مسئله اخیراً و در خصوص افت ۱۵ درصدی قیمت پردازنده‌های سری 7000 شرکت AMD در چین و سپس سایر کشورهای جهان دیده شد.

البته که بازار GPU معمولا رفتار متفاوتی با سایر قطعات پی سی داشته و از آن جایی که بازار چین درحال حاضر پر از کارت‌های گرافیک دست دوم ماینینگ استريال این شرایط را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تاکنون AMD و انویدیا هیچ یک اقدام به کاهش قیمت پردازنده‌های گرافیکی جدید خود برای کمک به انتقال کاربران به نسل جدید نکرده و همچنین با تمرکز روی محصولات رده بالای خود، بخش قابل توجهی از جامعه کاربران را درحال انتظار قرار دادند.

ولی این شرایط هم با عرضه کارت گرافیک GeForce RTX 4060 Ti از تیم سبز دستخوش تغییر خواهد شد. کارت گرافیک 4060Ti قرار است در کمتر از ۱۰ روز دیگر به بازار عرضه شود و AMD هم از سوی دیگر برای معرفی کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7600 آماده می‌شود. با این اتفاق می‌توان شاهد تعدیل قیمت کارت‌های گرافیک پرطرفدار نسل قبل مثل RTX 3060 نیز بود. هرچند جلودار کاهش قیمت‌ها در بازار GPU محصولات سری Radeon RX 6000 هستند که ۴۷ درصد قیمت کمتر نسبت به نرخ مصوب به کاربران ارائه می‌شوند.

کاهش ۲۰ درصدی قیمت کارت‌های گرافیک RTX 4080 و RX 7900 XT در چین

براساس داده‌های به‌دست آمده از آنالیز بازار GPU توسط کاربران Baidu می‌توان پایین‌ترین نرخی که تاکنون برای محصولات سری RTX 40 و RTX 30 و همچنین RX 7000 و RX 6000 دیده شده را در جداول ارائه شده مشاهده کرد.

در خصوص جدیدترین کارت‌های گرافیک موجود در بازار نیز باید گفت که Radeon RX 7900 XT هم‌اکنون با ۲۵.۷ درصد قیمت پایین‌تر نسبت به نرخ مصوب MSRP در چین قابل خریداری است. این درحالی است که نسخه XTX این کارت ۱۲.۸ درصد زیر قیمت مصوب قرار دارد. RTX 4080 نیز با ۲۲.۱ درصد درحال نزدیک شدن به 7900XT است. لازم به ذکر است کارت گرافیک RTX 4070 که به‌تازگی به بازار عرضه شده در فاصله کمی با ۱۲.۵ درصد کاهش قیمت مواجه شده تا شاید سریع‌ترین افت قیمت محصولات انویدیا تاکنون باشد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده