نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۹

شکست رکورد فرکانس اورکلاک ۳.۸۲۵ گیگاهرتز کارت گرافیک RTX 4090

کارت گرافیک پرچم‌دار iGame RTX 4090 برای اولین‌بار در یک تست 3D تا فرکانس ۳.۸۲۵ گیگاهرتز اورکلاک شده تا به بالاترین رکورد ثبت شده تا به حال دست پیدا کند.

درحال حاضر رقابتی برای ثبت بالاترین سرعت کلاک GPU در میان سایت‌های مشهور HWBOT وجود ندارد اما گاهی اوقات از برخی بنچمارک‌های زمانی مثل GPUPI برای ثبت چنین رکوردهایی استفاده می‌شود. مثلا در ماه نوامبر اعلام شد که یک کارت گرافیک GALAX HOF RTX 4090 در بنچمارک GPUPI از مرز فرکانس عملکرد ۳.۸۲۵ گیگاهرتز عبور کرده تا به بالاترین رقم در تاریخ عملکرد کارت‌های گرافیک گیمینگ تبدیل شود. اما نکته حائز اهمیت این است که این بنچمارک، یک تست 3D نبوده و تنها یک محاسبه ساده‌ی عدد پی با استفاده از پردازنده گرافیکی است.

حالا کاربر اورکلاکر CENS در تست Unigine Superposition به‌عنوان اولین تست 3D که البته باز هم یک تست گیمینگ محسوب نمی‌شود، کارت گرافیک پرچم‌دار 4090 را با استفاده از پروفیل 8K خود حسابی به چالش کشیده و این رکورد خیره کننده را با استفاده از GeForce RTX 4090 iGame LAB به ثبت رسانده است.

براساس اسکرین‌شات‌هایی که توسط CENS ارائه شده، کارت گرافیک مذکور در این تست تا فرکانس ۳.۸۲۵ گیگاهرتز را ثبت کرده که این کار با استفاده از یک تراشه Intel Core i9-13900K و البته یک سیستم خنک‌کننده نیتروژن مایع در دمای منفی ۱۹۲ درجه سانتی‌گراد ممکن شده است. بنابراین چنین کاری برای کاربران عادی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

لازم به ذکر است که این رکورد باعث شد تا CENS با ۱۸۷۰۱ امتیاز در صدر فهرست رسمی بنچمارک Superposition قرار بگیرد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده