نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۱

مقایسه توان گرافیک یکپارچه پردازنده‌های نسل جدید اینتل با GTX 1650 Ti و RTX 3050

گرافیک یکپارچه پردازنده‌های نسل جدید اینتل، موسوم به Meteor Lake، با توان پردازش گرافیکی عالی خود، لپ‌تاپ‌های رده پایین و اقتصادی را از GPU جداگانه بی‌نیاز خواهند کرد.

کانال یوتیوب Moore's Law is Dead در جدیدترین ویدیو خود راجع به یک پرزنتیشن داخلی شرکت AMD از دوره سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ صحبت کرد؛ ارائه‌ای که به مقایسه‌ی عملکرد گرافیک یکپارچه‌ی جدیدترین پردازنده‌های این شرکت با کارت‌های گرافیک مجزای انویدیا می‌پردازد. در این اسلایدها به iGPU پردازنده‌های Meteor Lake اینتل نیز اشاره شده که با برخورداری از معماری Xe-LPG، عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به آنچه از این کلاس محصولات سراغ داشتیم، ارائه می‌کنند.

این اسلایدها نشان می‌دهد که پردازنده گرافیکی AMD Radeon 780M که در APU فونیکس این شرکت با ۱۲ واحد پردازشی RDNA 3 و ۴۵ وات توان مصرفی مورد استفاده قرار گرفته، توان بالاتری نسبت به کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 در توان ۵۰ وات دارد. ای پی یو Strix Point نیز در اینجا نشان داده شده که عملکرد سریع‌تری نسبت به NVIDIA GeForce RTX 3050 در توان ۳۵ وات دارد.

مقایسه توان پردازش گرافیکی CPU جدید Meteor Lake

در اینجا می‌بینیم که پردازنده‌های Meteor Lake با گرافیک یکپارچه خود عقب‌تر از ای پی یو Phoenix RDNA 3 قرار می‌گیرند، اما در سطح NVIDIA GTX 1650 Ti تا RTX 3050 ظاهر می‌شوند و مفهوم جدیدی از گرافیک یکپارچه CPU را به نمایش خواهند گذاشت. البته این GPUها در دو پیکربندی متفاوت معرفی خواهند شد که یکی از ۶۴ واحد EU یا MTL GT2 و دیگری با طراحی ۱۲۸ واحد EU یا MTL GT3 مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

همچنین این تراشه‌ها امکان پشتیبانی تقویت‌شده از DirectX 12 Ultimate و XeSS را فراهم خواهند کرد که درحال حاضر فقط در محصولات سری Alchemist امکان‌پذیر است. همچنین اینتل در این خانواده از فناوری حافظه کش Adamantine L4 استفاده خواهد کرد که به‌طور کلی به تقویت عملکرد GPU منجر خواهد شد.

البته که در صورت صحت این اطلاعات همچنان باید منتظر تست‌های بنجمارک گیمینگ این GPUها باشیم تا توان عملکرد آن‌ها در کاربری واقعی روزمره را بسنجیم. چراکه این مقایسه ازطریق بنچمارک 3DMark Fire Strike صورت گرفت و ابزارهای شبیه‌سازی بهترین راه برای سنجش توان گیمینگ نیستند. در هر حال باید تا سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ و عرضه‌ی این تراشه‌ها منتظر ماند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده