نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۱

کمبود موجودی کارت های گرافیک انویدیا پس از کاهش قیمت ها

با کاهش قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا در اروپا و آمریکای شمالی، تیم سبز با چالش‌های ساختاری در چرخه‌ی موجودی و تأمین نیاز بازار مواجه است.

طی چند ماه گذشته کاهش چشمگیری در قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا در بازار آمریکای شمالی و اروپا مشاهده شده که شامل محصولات نسل جدید RTX 40 نیز می‌شود. این روند می‌تواند منجر به مشکلات احتمالی در فروش محصولات انویدیا و مدیریت موجودی کانال‌های عرضه شود.

این غول فناوری در درجه‌ی اول با چالش فروش مازاد کارت‌های گرافیک خود دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ وضعیتی که می‌تواند مشکلات مالی قابل توجهی را به وجود بیاورد. انویدیا برای مقابله با این مشکل، در نظر دارد که تولید GPU را کاهش دهد. مطالعات اخیر گروه آنالیز و تحقیقات Arete Research نشان می‌دهد که انویدیا یکی از شش شرکت بزرگی است که در فهرست مشتریان خاص شرکت TSMC قرار دارد.

چرخه‌ی موجودی این شرکت درحال حاضر حدود ۲۲۰ روز را دربرمی‌گیرد که تقریبا ۲.۵ برابر مدت زمان استاندارد است. این موضوع انویدیا را در میان ۵ شرکتی قرار می‌دهد که از «آستانه‌ی احتیاط» عبور کردند. به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفته تا با کاهش تولید، از شرکای تجاری خود دربرابر مشکلات مشابه محافظت کند. بااین‌حال موانع بزرگی مانند تورم بالا و رکود اقتصادی، شرایط را پیچیده‌تر کرده‌اند.

پیامدهای این سناریو ممکن است یک چالش برای کل صنعت سخت‌افزار باشد. فروش کارت‌های گرافیک مختلف این شرکت ازجمله GeForce RTX 4070 و سایر مدل‌های تولیدی اینتل و AMD به سطح بالایی رسیده است. در نتیجه TSMC تولید قطعات اساسی این محصولات را کاهش داده که مستقیما روی قراردادها و سفارشات خرید شرکت‌های به‌خصوص و در نتیجه تقاضای جهانی این محصولات تاثیر می‌گذارد.

به همین جهت شرکت‌های بزرگ فناوری برای جلوگیری از یک فاجعه‌ی بالقوه در بازار، باید استراتژی‌های خاصی مانند کاهش قیمت محصولات خود را در پیش بگیرند. درحالی که این قبیل تصمیمات می‌تواند نتایج سریعی را به‌دنبال داشته باشد، آن‌ها تاکنون هیچ بیانیه‌ای را به‌صورت رسمی در این‌باره منتشر نکرده‌اند.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده