نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۰

کارت گرافیک RX 6950XT به قیمت RTX 4070 رسید

نسخه کاستوم کارت گرافیک پرچم‌دار AMD Radeon RX 6950XT از شرکت ASRock با رسیدن به قیمت ۵۹۹ دلار حالا هم قیمت RTX 4070 به فروش می‌رسد.

کارت گرافیک Radeon RX 6950XT به‌عنوان پرچم‌دار سری RDNA2 شرکت AMD حالا با کاهش قیمت به سطح RTX 4070 یکی از مدل‌های میان‌رده نسل فعلی کارت‌های گرافیک انویدیا رسیده است. جدیدترین پیشنهاد ASRock باعث شده تا قیمت جدیدترین GPU انویدیا در بازار جذابیت خود را بیش‌ازپیش از دست داده و حالا با یک GPU پرچم‌دار Radeon RX 6950XT Phantom Gaming هم قیمت شود.

مدل کاستوم کارت گرافیک AMD از شرکت ASRock همچنان با همان قیمت ۶۳۰ دلاری در فروشگاه رسمی این شرکت قرار گرفته اما با استفاده از کد تخفیف «VGAEXCAA552» می‌توان قیمت آن را تا زیر ۶۰۰ دلار کاهش داد. لازم به یادآوری است که RX 6950XT در سال ۲۰۲۲ و با قیمت ۱۰۹۹ دلار عرضه شده بود. یعنی در کمتر از یک سال قیمت این کارت تقریبا ۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرده است.

کاهش قیمت AMD Radeon RX 6950XT

Phantom Gaming یک مدل اورکلاک کارخانه از این کارت است که فرکانس گیم کلاک آن به ۲۱۶۶ مگاهرتز رسیده و در حالت بوست تا ۲۳۲۴ مگاهرتز نیز بالا می‌رود که به ترتیب ۰.۸ و ۰.۶ درصد بالاتر از ارقام مدل رفرنس AMD است. این GPU به یک فن سه‌گانه با تکنولوژی 0dB مجهز شده تا برای گیمرها گزینه بسیار خوبی باشد.

درست مثل دیگر کارت‌های گرافیک مبتنی بر پردازنده Navi 21 KXTX این مدل هم از ۵۱۲۰ پردازنده جریانی تشکیل شده که به یک کانکتور پاور ۸ پین با ۳۳۵ وات توان اسمی نیاز دارد. ASRock پیشنهاد می‌کند در سیستم خود از یک منبع تغذیه ۹۰۰ وات استفاده کنید. در اینجا یک تفاوت بزرگ بین این گزینه و RTX 4070 را شاهد هستیم که توان مصرفی آن به ۲۰۰ وات می‌رسد.

نقطه ضعف واضح RTX 4070 دربرابر این کارت ظرفیت پایین حافظه گرافیکی ۱۲ گیگابایتی آن است که در یک رابط گذرگاه ۱۹۲ بیت قرار گرفته است. این درحالی است که پرچم‌دار RDNA2 از ۱۶ گیگابایت حافظه ۲۵۶ بیت برخوردار است. از طرفی RTX 4070 از DLSS3 بهره می‌برد و توان مصرفی کمتری دارد. اما پیشنهاد تیم قرمز هم با یک نسخه رایگان بازی The Last of Us Part 1 که ۶۰ دلار می‌ارزد عرضه می‌شود.

باید دید که انویدیا چه زمانی مسیر کاهش قیمت محصولات خود را در پیش خواهد گرفت تا در این شرایط حداقل گیمرها بتوانند انتخاب‌های متنوعی برای سیستم‌های نه چندان گران‌قیمت خود داشته باشند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده