نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۳

تأیید مدل ارزان‌تر کنسول دستی ASUS ROG Ally با APU ضعیف‌تر

یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر از کنسول دستی ایسوز ROG Ally مجهز به APU شش هسته‌ای AMD Ryzen Z1 به همراه نسخه Z1 Extreme روانه بازار خواهد شد.

خبر خوب درباره کنسول دستی یا پی سی قابل حمل ASUS ROG Ally این است که شرکت سازنده بالاخره تأیید کرد که از هر دو نسخه APU کاستوم Ryzen Z1 در این دستگاه استفاده خواهد شد. پردازنده Phoenix شرکت AMD برپایه معماری Zen4 و RDNA3 طراحی شده و در دو نسخه Extreme و non-Extreme برای کنسول دستی ایسوز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این دو APU از یک کانفیگ یکسان برخوردار هستند و تنها تفاوت نسخه Extreme استفاده از ۸ هسته و ۱۶ رشته دربرابر ۶ هسته و ۱۲ رشته‌ی نسخه غیر Extreme است.

براساس اطلاعاتی که توسط Geekbench فاش شده، یک تفاوت جزئی در سرعت کلاک این دو تراشه نیز وجود دارد که درحد ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاهرتز است. درواقع فرکانس بوست نسخه غیر Extreme این APU تا ۴.۹۳۹ گیگاهرتز بالا می‌رود درحالی که در نسخه Extreme تا ۵.۱ گیگاهرتز نیز می‌رسد.

مشخصات APU کنسول دستی ASUS ROG Ally

نکته مهم دیگری که در این افشای اطلاعاتی به‌دست رسیده به GPU یکپارچه RDNA3 آن مربوط می‌شود. باتوجه به اینکه هدف اصلی این دستگاه کاربری گیمینگ است، در نتیجه باید هسته‌های GPU و عملکرد بالاتری از نظر گرافیکی داشته باشد. بااین‌حال به نظر می‌رسد که نسخه Z1 غیر Extreme این چیپ می‌تواند حتی هسته‌های کمتری داشته باشد.

گرافیک یکپارچه این APU با دو واحد Compute Units مشخص شده، درحالی که نسخه Ryzen Z1 Extreme از ۶ واحد محاسباتی برخوردار است. انتظار می‌رفت که سری ۶ هسته‌ای Ryzen 7040U حداقل از ۳ واحد محاسباتی و ۳۸۴ پردازنده جریانی بهره‌مند شده باشند. در مورد نسخه Ryzen Z1 Extreme نیز تاکنون ۶ واحد محاسباتی و ۷۶۸ پردازنده جریانی به تأیید رسیده است.

پنل جلویی کنسول دستی ASUS ROG Ally

بنابراین نسخه ارزان‌تر تراشه Ryzen Z1 می‌تواند تا سه برابر هسته‌های GPU کمتری داشته باشد که این امر روی عملکرد آن تأثیر چشمگیری خواهد داشت. البته که هنوز هم این احتمال وجود دارد که این فهرست اطلاعات نادرستی را نشان دهد؛ هرچند احتمال آن خیلی کم است.

در هر حال انتظار می‌رود که نسخه Ryzen Z1 کنسول ASUS ROG Ally همان دستگاهی باشد که قرار است ۶۵۰ دلار قیمت داشته باشد و نسخه Extreme نیز طبیعتا قیمت بالاتری خواهد داشت. باز هم در نظر داشته باشید که شایعات مربوط‌به قیمت این محصولات به ندرت درست از آب درآمده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده