نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۴

شایعه: کارت‌های گرافیک RTX 50، بیش از ۲ برابر سریع‌تر از نسل قبل

Wccftech در مطلبی به جمع بندی شایعاتی که اخیراً در خصوص فناوری‌ها و مشخصات احتمالی کارت‌های گرافیک GeForce RTX 50 پرداخته که از معماری Blackwell تا تکنولوژی حافظه به کار رفته در آن را شامل می‌شوند.

نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از سری GeForce RTX 50 بر مبنای معماری تراشه Blackwell طراحی می‌شوند. تاکنون شایعات زیادی در ارتباط با این تراشه‌ها منتشر شده که سعی داریم به جمع بندی شماری از معتبرترین موارد آن بپردازیم. جدیدترین شایعه‌ای که در این خصوص مطرح شده، توسط برخی تک تیوبرهای شناخته شده مثل RedGamingTech و Moore's Law is Dead منتشر شدند. البته از آنجایی که هنوز چند سالی تا معرفی کامل معماری Blackwell فاصله داریم، این اطلاعات هنوز نهایی نیستند و ممکن است بعداً دستخوش تغییر شوند. هرچند باتوجه به اینکه منابع شناخته شده‌ی زیادی به این موارد اشاره داشتند، می‌توان با اطمینان بیشتری درباره آن صحبت کرد.

براساس اطلاعاتی که قبلاً به‌دست ما رسیده، می‌دانیم که Blackwell اسم رمز نسل آینده معماری GPU انویدیا است که قرار است بعد از سری Hopper معرفی شود. البته برخلاف خانواده‌ی Hopper، سری Blackwell علاوه‌بر پردازنده‌های کلاس GB100 مدل‌هایی مانند GB102 را برای رده مصرف‌کننده عرضه خواهد کرد.

ضمن اینکه شایعه شده انویدیا معماری Blackwell را در سال ۲۰۲۴ و همزمان با GTC 2024 معرفی خواهد کرد و بعد از رونمایی از محصولات رده سرور به سراغ گرافیک‌های مصرف‌کننده‌ی GeForce خواهد رفت.

شایعات درباره برتری 2 برابری قدرت سرری RTX 50 نسبت به RTX 40

در خصوص جزئیات این امر نیز باید از حفظ رویکرد یکپارچه در طراحی GPUهای Blackwell و محصولات GeForce RTX 50 شروع کنیم. کانال یوتیوب Moore's Law is Dead اظهار داشته که باتوجه به سطح دستاوردهای AMD با پردازنده‌های گرافیکی Navi 31 با معماری RDNA 3، انویدیا هیچگونه نگرانی نسبت به استراتژی این شرکت در طراحی چیپلت‌های نسل جدید خود ندارد. بنابراین انتظار می‌رود که تیم سبز به استفاده از قالب یکپارچه یا مونولیتیک در تراشه‌های جدید خود ادامه داده و بیشتر روی تأمین به موقع و کافی این محصولات تمرکز کند. Kopite7kimi نیز سال گذشته فاش کرده بود که پردازنده‌های نسل Blackwell از چیپ یکپارچه در طراحی خود استفاده خواهند کرد.

اما یک سری شایعه نیز در خصوص مشخصات احتمالی کارت‌های گرافیک RTX 50 منتشر شده که بیشتر آن‌ها ازطریق RedGamingTech ارائه شدند. براین اساس گفته می‌شود که تراشه‌های Blackwell تحول قابل توجهی را در معماری هسته‌های CUDA ایجاد خواهند کرد اما اینطور هم نیست که معماری این تراشه‌ها کاملاً تغییر کرده و از نو ابداع شده باشد. واحدهای SM تراشه‌های گرافیکی Blackwell ساختار جدیدی خواهند داشت و بهینه‌سازی‌ها و افزودنی‌های بیشتری به واحدهای سخت‌افزاری Ray/Path Tracing و دی نویزینگ اضافه خواهد شد.

شایعات منتسب به گرافیک های نسل جدید بلکول

باتوجه به پیشرفت دستاوردهای انویدیا در به کارگیری Path Tracing در بازی‌های AAA، می‌توان انتظار داشت که انویدیا پایه و اساس سخت‌افزاری قدرتمندترین را برای این منظور تدارک ببیند. حتی ممکن است واحدهای RT با نسخه پیشرفته تر PT جایگزین شود.

از سوی دیگر انتظار می‌رود که محصولات Blackwell از حافظه GDDR7 استفاده کنند. البته تراشه‌های حافظه GDDR6X هنوز جا برای پیشرفت دارند اما GDDR7 می‌تواند بهینه‌سازی بهتری برای آن به ارمغان آورده و مطمئناً انتخاب بهتری خواهد بود. درحال حاضر سامسونگ روی یک حافظه جدید GDDR6W DRAM کار می‌کند که عملکرد بهتر و ظرفیت بالاتری را به همراه داشته است. از طرفی انویدیا هم از ماوژل‌های HBM سامسونگ در چیپ‌های HPC و AI خود استفاده می‌کند.

Kopite7kimi همچنین از احتمال وجود یک رابط گذرگاه ۵۱۲ بیت در میان نسخه‌های مختلف این نسل صحبت به میان آورده است. آخرین بار GTX 285 در سال ۲۰۰۹ بود که از این رابط استفاده می‌کرد. حالا با درنظرگرفتن اینکه گرافیک‌های قدرتمند Blackwell از این رابط استفاده کنند، می‌توان یک پهنای باند ۲ ترابایت بر ثانیه را در سرعت‌های ۳۶ گیگابیت بر ثانیه برای آن‌ها متصور شد.

شایعات منتسب به گرافیک های نسل جدید بلکول

از دیگر مشخصات منتسب به سری GeForce RTX 50 باید به بکارگیری رابط PCIe Gen 5 با سرعت بالای ۳ گیگاهرتز در آن‌ها اشاره کرد. تراشه GB102 که احتمالا پرچم‌دار سری گیمینگ این محصولات خواهد بود باید به ۱۴۴ واحد SM و ۹۶ مگابایت حافظه کش L2 مجهز شود که از این حیث تفاوتی با AD102 ندارد اما تغییرات اعمال شده در زیرلایه‌های آن تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد آن خواهد داشت.

درنهایت باید گفت که شاید بتوان انتظار یک پیشرفت ۲ برابری دیگر را نسبت به سری Ada داشت. در این نسل هم با محصولاتی مانند RTX 4090 ارتقاء چشمگیری را نسبت به نسل قبل ارائه می‌کرد. به هرحال باید منتظر ماند و دید که انویدیا چه دستاوردی را برای جامعه گیمینگ به همراه خواهد داشت.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده