نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۵

احتمال لغو عرضه پردازنده‌های Meteor Lake-S و جایگزین شدن آن با سری Arrow Lake-S

براساس شایعات جدید منتشر شده، محصولات سری Arrow Lake-S از دو نسل آینده‌ی اینتل به‌عنوان پردازنده‌های سال ۲۰۲۴ این شرکت به بازار عرضه خواهند شد.

شایعات جدیدی مبنی بر تغییر احتمالی برنامه‌های اینتل برای معماری پردازنده‌های نسل جدید Meteor Lake-S منتشر شده که براساس آن به نظر می‌رسد که این محصولات که برای اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده بودند درنهایت با سری Arrow Lake-S جایگزین خواهند شد. پیش از این گفته می‌شد که هر دو نسل از سوکت LGA-1851 برخوردار خواهند بود که این موضوع همچنان پابرجا است. درواقع Benchlife اولین منبعی است که اسلایدهای داخلی اینتل را با اشاره مستقیم به اسم رمز ARL/MTL-S منتشر می‌کند.

اما چیزی که در این اسلایدها مشخص است، لغو شدن قطعی پیکربندی 6P+16E پردازنده‌های Meteor Lake-S است. درواقع گفته می‌شود که این شرکت تصمیم گرفته تا با عبور از این محصولات، مستقیماً سری Arrow Lake-S را با پیکربندی 8P+16P روانه بازار کند. ضمن اینکه تراشه‌های سری 800 اینتل نیز درکنار این تراشه‌ها به بازار خواهند آمد.

معماری پردازنده های Arrow Lake-S در اسلایدهای اینتل

در ادامه‌ی جزئیاتی که در این مقاله به آن اشاره شده، گفته می‌شود که سه تراشه رده مصرف‌کننده‌ی Z890 و B860 و H810 برای این نسل به بازار خواهد آمد و چیزی به‌عنوان H870 وجود نخواهد داشت. همچنین تراشه‌های W880 و Q870 نیز به‌عنوان پلتفرم‌های رده پایین ورک‌استیشن به بازار خواهند آمد. در ادامه اعلام شده که تراشه‌های سری 800 اینتل مجهز به پردازنده‌های Arrow Lake-S از حداکثر ۶۰ مسیر PCIe و کانال HSIO برخوردار هستند که براساس آن CPU از ۲۶ کانال ارتباطی بهره‌مند می‌شود که بیشتر از تعداد ۲۴ لاین منتسب به پردازنده‌های Meteor Lake-S است.

واضح است که هنوز شایعات زیادی در ارتباط با پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل وجود دارد و هنوز هیچ چیزی قطعی نشده است. همچنان به نظر می‌رسد که اواسط امسال مدل‌های نوسازی شده‌ای از پردازنده‌های Raptor Lake را دریافت خواهیم کرد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد اینتل قصد ندارد تا زمان طولانی مدتی از پلتفرم‌های LGA1700 پشتیبانی کند.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده