نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

معرفی مادربرد B760M TUF Gaming BTF ایسوز با سبکی جدید در محل قرارگیری کانکتورها

B760M TUF Gaming BTF به‌عنوان اولین مادربرد BTF ایسوز مبتنی بر سری 700 تراشه‌های اینتل معرفی شده که برای نخستین بار همه کانکتورهای آن در سمت پشت مادربرد قرار می‌گیرند.

طرح قرارگیری تمامی کانکتورهای پاور و رابط در سمت دیگر مادربرد، ایده‌ی جدیدی نیست. تولیدکنندگان مادربردها چند سالی است که این سبک را امتحان می‌کنند و ما محصولاتی مانند Project Zero از MSI و Project Stealth از Gigabyte را با این طرح مشاهده کردیم. درواقع این ایده برای ایسوز هم چندان تازگی ندارد. چند ماه پیش بود که اولین کانسپت با این طرح تحت عنوان DIY-APE برای مادربردهای اینتل 600 و AMD 600 و تراشه‌های بعد از آن منتشر شد.

حالا و در شرایطی که عرضه‌ی مادربردهای سری B760 را پشت سر می‌گذاریم، ایسوز اولین مادربردهای مبتنی بر این طرح را برای تراشه‌های نسل جدید اینتل با نام جدید معرفی می‌کند.

TUF Gaming B760M BTF یک مادربرد مبتنی بر طراحی Micro-ATX است که درحال حاضر مقرون‌به‌صرفه ترین تراشه از سری 700 اینتل محسوب می‌شود. ایده اساسی این مادربرد ارائه همه کانکتورهای ضروری و هدرهای مادربرد در سمت دیگر آن بوده است و این کار مدیریت کابل‌ها را با دسترسی ساده‌تر به کانکتورها آسان‌تر می‌کند. اما این به شرطی است که کیس پی سی شما همه سوراخ‌های مورد نیاز برای این کار را در یک سمت داشته باشد.

مادربرد B760M TUF Gaming BTF

ایسوز تصمیم گرفته تا از حافظه DDR4 روی این برد استفاده کند. یعنی جمع‌آوری سیستم روی آن هم ارزان‌تر تمام خواهد شد. این برد به‌صورت رسمی از چهار ماژول حافظه اورکلاک DDR4-5333 پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر این کاربران می‌توانند یک پورت 2.5Gb اترنت و حتی WiFi-6 داخلی را روی آن دریافت کنند.

پورت‌ها و سایر کانکتورهایی که در سمت پشت مادربرد قرار گرفته‌اند، عبارت‌اند از:

  • CPU – EPS
  • مادربرد ۲۴ پین
  • هدرهای USB 3.2 Gen2 Type-C و USB 3.2 Gen1
  • SATA
  • اسلات 2 2280
  • هدرهای داخلی USB 2.0
  • هدرهای ARGB
  • هدرهای فن CPU / CHA
  • هدرهای HD Audio و Thunderbolt

پشت مادربرد B760M TUF Gaming BTF

البته سری Stealth مادربرهای Gigabyte نیز ازطریق سیستم‌های پیش‌ساخته Maingear به همین شکل عرضه شده بودند، اما این بردها به‌صورت جداگانه و برای جمع‌آوری سیستم در دسترس قرار ندارند. بنابراین مادربردهای ASUS BTF اولین محصولاتی هستند که به‌صورت تجاری به این شکل عرضه می‌شوند. ایسوز هنوز جزئیاتی از قیمت این محصول را ارائه نکرده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده