نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۲

احتمال آماده سازی کارت گرافیک RTX 3060 با GPU جدید و حافظه GDDR6X

شایعه شده که انویدیا روی نسخه جدیدی از کارت گرافیک محبوب RTX 3060 با GPU و تراشه حافظه‌ی جدید کار می‌کند.

کارت‌های گرافیک کلاس XX60 همواره محبوب‌ترین گرافیک‌های انویدیا در میان گیمرها محسوب می‌شوند. علت واضح آن قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی آن‌ها در مقابل عملکرد گیمینگ قابل قبولی است که ارائه می‌کنند. بااین‌حال با گران‌تر شدن کارت‌های گرافیک گیمینگ، کاربران مجبور به خرید مدل‌های ارزان‌قیمت‌تری از این محصولات می‌شوند. مثال خوبی از این مدل‌های ارزان‌قیمت، کارت گرافیک RTX 3060 8GB است که سال گذشته عرضه شد. گیمرها درحال حاضر می‌توانند این مدل را حدودا ۵۰ دلار ارزان‌تر از نسخه اصلی ۱۲ گیگابایتی خریداری کنند.

از آنجایی که انویدیا از زمان معرفی کارت گرافیک RTX 3060 مدل‌های متعددی را برای آن عرضه کرده، سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که مدل اصلی این کارت دقیقا کدام نسخه است. درحال حاضر یک نسخه مبتنی بر تراشه GA106-300 در دسترس قرار دارد که درکنار مدل LHR آن و همچنین نسخه ۸ گیگابایتی که بالاتر به آن اشاره شد، از جمله این موارد هستند.

مشخصات کارت گرافیک GeForce RTX 3060

حالا جالب است که شایعه شده انویدیا یک نسخه دیگر از این کارت را در دست ساخت دارد. البته گفته می‌شود این‌بار از پردازنده گرافیکی GA104 در آن استفاده شده است. چنین ترکیباتی قبلا هم در میان محصولات انویدیا دیده شده، اما این مدل‌ها معمولا برای همه مناطق عرضه نمی‌شوند. زیرا غالبا محدود به بازار چین هستند.

بنابراین اگر این شایعه واقعیت داشته باشد، تمامی مدل‌هایی که تاکنون برای RTX3060 معرفی شده، شامل موارد زیر خواهند بود:

  • GeForce RTX 3060 12GB GDDR6 – GA106-300
  • GeForce RTX 3060 12GB GDDR6 LHR – GA106-302
  • GeForce RTX 3060 8GB GDDR6 – GA106-302
  • GeForce RTX 3060 12GB GDDR6X – GA104

اما خبر مهم‌تر، به کارگیری حافظه GDDR6X در ساختار این کارت است. این اقدام برای RTX 3060 Ti که هم‌اکنون در هر دو نسخه GDDR6 و GDDR6X در دسترس قرار دارد، به بهبود عملکرد ۳۶ درصدی منجر شد که مقدار قابل توجهی محسوب می‌شود.

این خبر توسط T4C Fantasy در توییتر مطرح شده که تأمین کننده‌ی دیتابیس GPU وبسایت TechPowerUP است. باتوجه به اینکه این مبنع نتایج GPU-Z را به‌عنوان تصدیق ادعای خود منتشر کرده، می‌توان حدس زد که این اطلاعات از چه طریقی به‌دست آمده است. البته که این خبر فعلا در حد یک شایعه باقی می‌ماند و باید تا زمان انتشار اخبار رسمی منتظر ماند.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده