نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

پابرجا بودن عرضه تراشه‌های Meteor Lake برای پلتفرم دسکتاپ

برخلاف شایعاتی که در خصوص احتمال کنار گذاشتن معماری Meteor Lake برای پلتفرم دسکتاپ به منظور عرضه‌ی نسخه بهبودیافته تراشه‌های Raptor Lake منتشر شد، گویا برنامه‌های اینتل برای معرفی این تراشه‌ها همچنان پابرجا است.

اواخر سال ۲۰۲۲ گزارشی منتشر شده بود که ادعا می‌کرد اینتل قصد دارد معماری Meteor Lake از نسل آینده تراشه‌های خود را برای پلتفرم دسکتاپ کنار بگذارد؛ تا به این ترتیب معماری Arrow Lake را در سال ۲۰۲۴ برای دسکتاپ و لپ‌تاپ معرفی کند. در این فاصله هم قرار بود نسخه‌ی رفرش‌شده‌ی تراشه‌های Raptor Lake در سال ۲۰۲۳ برای دسکتاپ عرضه شود. حالا به نظر می‌رسد که هر دو سری محصولات Raptor Lake Refresh و Meteor Lake برای دسکتاپ عرضه خواهند شد. فقط زمان آن مشخص نیست.

ظاهرا اینتل قصد دارد در سری Meteor Lake با حداکثر ۶ هسته عملکرد و ۱۶ هسته بهینه CPU به مقابله با رقبای AMD بپردازد. تنها تفاوتی که در اینجا وجود خواهد داشت، ارتقا IPC هسته‌های P-cores و E-cores در معماری Meteor Lake است. هسته‌های عملکرد این نسل با نام Redwood Cove شناخته می‌شوند و هسته‌های جدید و بهینه آن نیز Crestmont نامیده خواهند شد.

همان‌طور که اشاره شد، بخش اعظم تفاوت عملکرد این CPUها به ارتقا IPC متکی خواهد بود. Leaf_hobby به‌عنوان یکی از منابع غیررسمی و قابل اعتنا که به افشای اطلاعات اینتل در فضای مجازی می‌پردازد نیز جزئیات جالبی از توانایی ورودی خروجی تراشه‌های Meteor Lake در پلتفرم دستکتاپ را ارائه کرده است.

معماری Meteor Lake اینتل

ظاهرا معماری Meteor Lake-S که به پلتفرم دسکتاپ تعلق دارد، با یک رابط میزبان PCI-Express شامل ۲۰ لاین PCIe Gen 5 و ۱۲ لاین PCIe Gen 4 معرفی خواهد شد. این پیکربندی به یک ساختار PCI-Express 5.0 x16 PEG، یک رابط PCI-Express 5.0 x4 برای اولین NVMe SSD متصل به PCI-Express 5.0 x4 و یک PCI-Express 4.0 x4 برای دومین NVMe SSD متصل به CPU منجر می‌شود. همچنین ۸ لاین PCI-Express 4.0 نیز به گذرگاه تراشه DMI خواهند رسید.

درنهایت احتمال داده می‌شود که تراشه‌های Meteor Lake-S امکان پشتیبانی از پلتفرم‌های فعلی LGA1700 را نخواهند داشت و اینتل سوکت جدید Socket LGA1851 را برای آن‌ها معرفی خواهد کرد که از نسل بعدی Arrow Lake نیز پشتیبانی می‌کنند. البته کولرهای مورد استفاده در سوکت LGA1700 همچنان برای آن قابل استفاده خواهند بود.


منبع techpowerup
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده