نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹

اختلاف ۱۰ درصدی درآمد گیمینگ انویدیا و AMD در سال ۲۰۲۲

گزارش مالی سال ۲۰۲۲ شرکت‌های انویدیا و AMD نشان می‌دهد که باتوجه به افت درآمد تیم سبز در حوزه پی سی گیمینگ و همچنین درخشش AMD در زمینه کنسول‌های بازی، اختلاف کل درآمد گیمینگ این دو شرکت به کمترین میزان خود رسیده است.

معمولاً در بحث رقابت بین انویدیا و AMD و میزان موفقیت و درآمدزایی این دو غول صنعت گرافیک گیمینگ کامپیوتری، این تیم سبز است که دست برتر را دارد. بااین‌حال باتوجه به اینکه هیچ یک از این دو شرکت فقط GPU کامپیوتر تولید نمی‌کنند، با تمرکز روی بخش‌های مختلف فعالیت تجاری آن‌ها از جمله کنسول‌های بازی، این اختلاف دچار تغییر می‌شود.

بررسی عملکرد مالی انویدیا و AMD در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که باوجود حفظ برتری تیم سبز بر نزدیک‌ترین رقیب خود، این اختلاف در درآمد کل گیمینگ تنها به ۱۱ درصد رسیده که نشان می‌دهد انویدیا با چالش‌های به مراتب بیشتری نسبت به AMD در این بخش مواجه بوده است.

هر دو شرکت اخیرا گزارش پایان سال خود را ارائه کردند که از نزدیکی میزان درآمد دوره آخر آن‌ها به یکدیگر حکایت دارد. این کاهش اختلاف باتوجه به افت ۴۶ درصد درآمد انویدیا به ۱.۸ میلیارد دلار و کاهش ۷ درصدی سهم AMD به ۱.۶ میلیارد دلار منطقی به نظر می‌رسد.

کارت گرافیک های انویدیا و AMD

بااین‌حال نتایج مربوط‌به سال مالی دو شرکت اختلاف به مراتب بزرگتری را نشان می‌دهد. انویدیا در این سال ۹ میلیارد دلار از بخش گیمینگ درآمدزایی داشت و این درحالی است که رقم گزارش شده‌ی AMD حدود ۶.۸ میلیارد دلار بوده است. البته انویدیا در این مقیاس هم افت درآمد بیشتری را نسبت به سال گذشته متحمل شده که برای آن‌ها به ترتیب ۲۷ و ۲۱ درصد بوده است.

نکته جالب توجه این است که این اعداد و ارقام بسیار نزدیک‌تر از تصوراتی هستند که از نظرسنجی سخت‌افزاری استیم به‌دست ما می‌رسد. براین اساس گفته می‌شود انویدیا حدود ۷۵ درصد بازار GPU را در میان پی سی گیمرها در اختیار دارد. اما همه چیز به GPU برنمی‌گردد.

انویدیا در خارج از حوزه‌ی پی سی گیمینگ تلاش می‌کند تا روی سرویس استریمینگ GeForce NOW تکیه کند، اما قطعه‌ی گمشده‌ی آن‌ها در بازار ویدیوگیم، کنسول‌های بازی است. AMD در اینجا منحصرا به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی سیلیکون به‌کار‌رفته در کنسول پلی استیشن 5 سونی و ایکس باکس سری ایکس/اس مایکروسافت شناخته می‌شود. این درحالی است که انویدیا تنها سخت‌افزار نینتندو سوییچ را تأمین می‌کند.

کنسول های سوییچ، PS5 و ایکس باکس سریز ایکس

داده‌های جدید NPD Group حاکی از آن است که نینتندو در ۹ ماه اخیر با ۱۴.۹۱ میلیون واحد فروش کنسول نینتندو سوییچ آمار بهتری نسبت به تعداد ۱۲.۸ میلیون واحدی PS5 داشته است. بااین‌حال باتوجه به قیمت بالاتر و درآمد بیشتری که کنسول نسل نهمی سونی در منطقه آمریکا شمالی برای سازندگان قطعات آن به همراه دارد، سود حاصل از فروش کنسول سونی برای AMD بیشتر بوده است.

دراین‌میان خبری از آمار دقیق کنسول‌های سری ایکس و اس مایکروسافت نیست. چراکه ایکس باکس معمولاً اعداد و ارقام دقیقی از تعداد فروش کنسول‌های خود را ارائه نمی‌کند. بااین‌حال NPD مدعی شده که کنسول‌های جدید ایکس باکس نیز باید تاکنون ۱۷ میلیون واحد فروش کرده باشند. این درحالی است که تعداد کل کنسول‌های PS5 به فروش رسیده، نزدیک ۳۲ میلیون واحد و آمار نینتندو سوییچ نیز باتوجه به زمان بیشتری که از تاریخ عرضه این دستگاه می‌گذرد، ۱۲۲ میلیون واحد را رد کرده است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده