نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۷

توانایی اجرای بازی Crysis توسط کارت گرافیک چینی MTT S80

به‌تازگی ادعا شده است که کارت گرافیک چینی MTT S80 می‌تواند بازی Crysis را اجرا کند.

شرکت چینی Moore Threads سال گذشته از کارت گرافیک جدید خود تحت عنوان MTT S80 رونمایی کرد که اولین کارت گرافیک دسکتاپ با قابلیت پشتیبانی از رابط PCIe Gen5 محسوب می‌شود. این کارت ازطریق مراکز فروش محصولات سخت‌افزاری در کشور چین عرضه شده و خارج از این کشور در دسترس نیست. لذا جزئیات ارائه شده از قابلیت‌ها و توانایی‌های آن نیز محدود و تأیید نشده باقی ماندند.

در کل باید گفت که MTT S80 یک GPU رده بالا محسوب نمی‌شود و نباید انتظار داشت که با جدیدترین محصولات سری GeForce و Radeon رقابت کند. از سوی دیگر این اولین GPU چینی است که امکان تجربه بازی‌های ویدیویی متعددی را فراهم کرده است. لذا می‌تواند کیس جالبی برای بررسی کردن باشد.

S80 از ۴۰۹۶ هسته براساس معماری MUSA برخوردار است که بومی خود Moore Threads هستند. همچنین برای آن از ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با رابط گذرگاه PCIe Gen5 استفاده شده که حتی در سری RTX 40/RX 7000 نیز در دسترس نیست. اما همان‌طور که نشان داده شده این موضوع به‌معنی عملکرد بالای این GPU نخواهد بود.

کارت گرافیک Moore Threads MTT S80

این کارت به‌صورت رسمی از ای پی آی DirectX9 و DirectX11 پشتیبانی می‌کند اما نرم‌افزار مورد استفاده‌ی آن هنوز تحت توسعه قرار داشته و همان‌طور که توسط Löschzwerg نشان داده شده، حتی از برخی ویژگی‌های پایه‌ی فناوری GPU مثل tessellation نیز برخوردار نیست. به هر حال به نظر می‌رسد که این GPU قادر به اجرای بازی‌های مبتنی بر DirectX11 با Feature Level 11_1 است.

براساس نتایج بنچمارک 3DMark این کارت بسیار کندتر از Intel Arc A770 عمل کرده که به‌طور مشابه از یک معماری جدید با ۱۶ گیگابایت حافظه VRAM برخوردار است. اینتل در این رقابت شکست نخورده و به نظر می‌رسد که S80 حداقل ۳۵ تا ۶۴ درصد کندتر از A770 است.

اما سؤال مشهوری که در زمنیه قدرت پردازنده‌های گرافیکی مطرح می‌شود این است که آیا این GPU می‌تواند Crysis را اجرا کند یا خیر. پاسخ این سؤال مثبت است اما در تنظیمات D3D9.

کارت گرافیک Moore Threads MTT S80 در حال کار

تیم توسعه‌دهندگان MTT سخت مشغول تلاش برای ارائه پشتیبانی از بازی‌های بیشتر و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر هستند اما این فرایند خیلی کند پیش می‌رود. S80 بعد از سه ماه از زمان عرضه و انتشار جدیدترین درایورهای گرافیکی خود، هنوز هم با مسئله‌ی توان مصرفی مشکل داشته و Löschzwerg نیز تأیید کرده که این میزان به ۱۱۰ وات می‌رسد.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده