نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

پردازنده گرافیکی تایتان انویدیا با ۴۸ گیگابایت حافظه دیده شد

اعلامیه حمل‌و‌نقل بار نمونه مهندسی پردازنده گرافیکی PG137 انویدیا، نسل جدید GPU تایتان تیم سبز را با ۴۸ گیگابایت حافظه گرافیکی نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که انویدیا ارسال نمونه مهندسی تراشه‌های PG137 به مراکز توسعه‌ی محصولات خود در سراسر جهان را آغاز کرده است. این خبر با استناد به اطلاعیه حمل یک محموله به کشور هند منتشر شد و ظاهرا انویدیا دو نمونه از این محصول را به این کشور ارسال کرده است.

باتوجه به اخباری که پیش از این در ارتباط با تراشه موسوم به PG137 منتشر شده، این GPU احتمالا همان TITAN RTX ADA است که اولین‌بار توسط Kopite7kimi، منبع افشای انویدیا معرفی شده بود. Kopite هم گفته بود که این کارت از ۴۸ گیگابایت حافظه گرافیکی برخوردار خواهد بود و حالا عملا این اطلاعات دقیقا در خبر تازه تایید شده است.

اطلاعات پردازنده گرافیکی PG137 انویدیا

نکته‌ی جالب توجه اشاره به ماژول حافظه GDDR6 و نه GDDR6X این کارت است. لذا به نظر می‌رسد که کارت گرافیک تایتان انویدیا برای نسل جدید به‌جای حافظه GDDR6X از نسخه GDDR6 با سرعت کلاک بالاتر استفاده خواهد کرد. در سایر اخبار به حداقل دو مدل شامل SKU 0 و SKU 330 اشاره شده که نشان می‌دهد برخی افشاکنندگان به اطلاعات متفاوتی دسترسی داشتند.

همین چند روز پیش بود که تصویری از پردازنده گرافیکی TITAN RTX ADA و با طراحی چهار اسلاته GPU و اولین PCB عمودی انویدیا با کانکتورهای نمایشگر روی هم منتشر شد. این PCB به‌صورت موازی با مادربرد قرار می‌گیرد تا ظاهر قرارگیری کارت‌های گرافیک در آینده را دستخوش تغییر کند.

PCB کارت گرافیک TITAN ADA

تنها تفاوتی که بین اطلاعات این تصویر و تصاویر چند روز پیش وجود دارد، تغییر محصول از EB2 به TS1 است که احتمالا به Engineering Board و Test Sample تعلق دارد. نکته‌ی واضح این است که طراحی این برد در وضعیت پیشرفته‌تری قرار دارد. رنگ بندی آن نیز مشابه مدل‌های نسل قبل TITAN است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده