نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

Forspoken روی درایوهای SATA SSD سریع‌تر اجرا نمی‌شود

برخلاف گزارش‌های متعددی که از سرعت اجرای بالاتر بازی Forspoken روی درایوهای SATA SSD در مقایسه با NVMe منتشر شده، به نظر می‌رسد که این تست اشتباهاتی دارد.

روز گذشته گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بازی اکشن ماجراجویی Forspoken از اسکوئر انیکس هنگام استفاده از درایوهای حافظه ذخیره‌سازی SATA SSD تا ۱۰ درصد سریع‌تر از NVMe اجرا می‌شوند، خبرساز شد. از این طریق ادعا می‌شد که اضافه شدن قابلیت DirectStorage به ساختار این بازی، تأثیر چشمگیری روی عملکرد GPU گذاشته است. این تست به‌طور ویژه توسط وبسایت PC Games Hardware انجام شده بود که از یک تراشه i9-12900K درکنار یک کارت گرافیک RTX 4090 استفاده می‌کرد.

اما مشکل این تست، اشتباه بودن آن است. هنگامی که صفحه لودینگ اولیه بازی Forspoken نشان داده می‌شود، نرم افزارهای ضبط نرخ فریم تصاویر بازی مثل CapFrameX نرخ فریم خیلی بالایی را نشان می‌دهند و در همین حین حافظه‌های ذخیره‌سازی کندتر، زمان بارگذاری طولانی‌تری را به همراه دارند. اگر این نرخ فریم‌ها از نتایج آزمون کنار گذاشته نشوند، خواهیم دید که حافظه‌های ذخیره‌سازی کندتر باعث می‌شوند که زمان بارگذاری طولانی‌تر، تأثیر زیادی بر نرخ فریم اجرای بازی در بنچمارک بگذارد.

درایوهای حافظه SSD

مشکل دیگر این تست که ادعا می‌کند Forspoken روی درایوهای SATA SSD سریع‌تر اجرا می‌شود این است که DirectStorage روی هر دو درایو SATA SSD و NVMe SSD مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از اس اس‌دی‌های SATA باعث غیرفعال شدن DirectStorage نمی‌شود. بنابراین سیستمی که Forespoken را روی یک درایو SATA SSD اجرا می‌کند، تأثیر DirectStorage روی عملکرد سیستم را کنار نمی‌گذارد؛ موضوعی که در اینجا به‌عنوان علت افت عملکرد RTX 4090 بیان شده است. درواقع افت عملکرد این GPU به‌دلیل ضعیف بودن بنچمارک یا مقیاس تست مورد نظر است، نه DirectStorage.

در همین راستا، ComputerBase با تست نحوه اجرای بازی Forspoken و مستثنی کردن جهش نرخ فریم تصاویر در صفحه لودینگ بازی نشان داده که سطح عملکرد بازی در هنگام استفاده از هر دو نوع درایو حافظه تقریبا یکسان به نظر می‌رسد. این تست در خلال گیم‌پلی بازی و با استفاده از یک کارت گرافیک RTX 3090 Ti که درکنار یک درایو PCIe 4.0 NVMe SSD و SATA SSD مورد استفاده قرار گرفته، انجام شده است.

بنابراین این تست تأیید می‌کند که عملکرد بازی Forspoken هنگام استفاده از حافظه‌های SATA سریع‌تر نخواهد بود.


منبع overclock3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده