نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۶

شرایط نگهداری و ماینینگ، علت احتمالی خرابی پردازنده‌های گرافیکی AMD

KrisFix در گزارش اخیر خود مدعی شد که درایورها دلیل سوختن مشکوک پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 6000 نبودند. احتمالا استخراج رمزارزها و رطوبت بالای هوا، علت به وجود آمدن این مشکل است.

یک مرکز تعمیر قطعات و سخت‌افزار کامپیوتری در آلمان به اسم KrisFix که در یوتیوب هم مخاطبان زیادی دارد، اخیرا از خرابی تعداد زیادی پردازنده گرافیک AMD خبر داده بود که همگی با شرایط مشابه و GPU سوخته برای تعمیر به او سپرده شدند. در ابتدا دلیل واضحی برای خرابی این تراشه‌ها آن هم چند هفته بعد از خرید توسط کاربران دیده نمی‌شد. به همین دلیل Kris اولین ویدیو را برای دریافت بازخورد جامعه‌ی کاربرها آماده و پخش کرد.

بعد از چند نظرسنجی از بین کاربرانی که با این مشکل مواجه شده بودند، KrisFix متوجه شد که احتمالا ورک‌لود یا عملیات پردازشی که روی این GPUها اعمال شده، دلیل خراب شدن آن‌ها نیست. گویا هر یک از کاربران استفاده‌ی متفاوتی از کارت گرافیک خود داشته است. البته تنها وجه اشتراک آن‌ها درایور مورد استفاده بوده که همه‌ی آن‌ها از آخرین نسخه‌ی درایورهای AMD در زمان انتشار خبر استفاده می‌کردند. بااین‌حال مشخص شده است که مقصر رخ دادن این اتفاق، درایورهای AMD نبودند.

آسیب به پردازنده گرافیکی Radeon در اثر ماینینگ و رطوبت هوا

خلاصه مطلب اینکه ظاهرا کارت‌های گرافیکی که برای KrisFix ارسال شده بودند، یک وجه اشتراک دیگر هم داشتند؛ آن هم اینکه اکثر آن‌ها از یک مرکز فروش خریداری شده بودند که حالا مشکوک به استفاده از آن‌ها در زمینه‌ی ماینینگ است.

البته دلیل اصلی خرابی این محصولات، استخراج رمزارزها هم نبوده است. درواقع در خیلی از کشورهای جهان شاهد استفاده از این کارت‌های دست دوم ماینینگ توسط گیمرها هستیم و تاکنون چنین مشکلاتی به‌صورت عمده گزارش نشده است. آنطور که به نظر می‌رسد، شرایط نگه‌داری این تراشه‌ها و به‌خصوص رطوبت بالای هوا به‌عنوان علت اصلی ایجاد سوختگی در چردازنده گرافیکی آن‌ها مطرح می‌شود.

این جمع بندی بعد از ۱۵۰ ساعت تست کارت‌های گرافیک مختلف بیان شد که از مدل‌های AMD MBA تا طراحی کاستوم این محصولات را شامل می‌شوند. البته این تست‌ها پاسخ‌های زیادی را در اختیار منبع انتشار این خبر قرار ندادند. بیشتر نظرسنجی از کاربران است که بررسی‌کننده را به سمت‌سوی این نتیجه سوق می‌دهد.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده