نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۳۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۴

احتمال توقف تولید پردازنده‌های گرافیکی سری GeForce MX انویدیا

براساس گزارش‌های جدیدی که از برنامه‌های پیش روی انویدیا منتشر شده، احتمال دارد پردازنده‌های گرافیکی رده پایین لپ‌تاپ GeForce MX توقف تولید شوند.

خبرگزارش چینی ITHome مدعی شده که انویدیا تولید پردازنده‌های گرافیکی کم مصرف سری MX برای لپ‌تاپ‌ها را به‌زودی متوقف خواهد کرد. سری MX پردازنده‌های گرافیکی مجزای انویدیا به منظور پردازش داده‌های مهمی درکنار CPU موبایل دستگاه‌های قابل حمل طراحی شده و معمولاً در محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در غیر این صورت باید روی گرافیک یکپارچه CPU تکیه کنند. اما گرافیک‌های یکپارچه معمولاً از توان پردازش گرافیکی کافی برای عملیات نسبتاً سنگین‌تری مانند کدینگ ویدیو برخوردار نبوده و این GPU اغلب برای کاربران مفید واقع می‌شد.

اما در سال ۲۰۲۳ که اکثر تراشه‌های اینتل و AMD به GPU یکپارچه‌ی به نسبت قدرتمندی مجهز شدند، پشتیبانی از کدک‌های ویدیو یا حتی ورکلودهای شتاب یافته هوش مصنوعی در اکثر این تراشه‌ها دیده می‌شود. این گرافیک‌ها حالا امکان تجربه کژوال گیمینگ با بازی‌های پرطرفدار MMO یا حتی بازی‌های پیشرفته‌تر را در رزولوشن پایین فراهم می‌کنند. یک مثال بسیار خوب برای نشان دادن سطح پیشرفت گرافیک‌های یکپارچه، بالا رفتن روز افزون محبوبیت کنسول‌های گیمینگ دستی است.

این کنسول‌ها امروزه با APUهای سری Ryzen 6000 شرکت AMD با گرافیک RDNA2 یا پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل با گرافیک‌های Iris عرضه می‌شوند. جالب اینجا است که برخی تولید کنندگان از همین حالا مدل‌های جدیدی از این محصولات را با ارتقاء به سری Ryzen 7000 (احتمالاً با گرافیک یکپارچه RDNA3) را پیشنهاد می‌دهند. لذا فاصله بین پردازنده‌های گرافیکی مجزای رده پایین و iGPU مدرن یکپارچه بیشتر و بیشتر می‌شود.

سری MX پردازنده‌های گرافیکی انویدیا

پردازنده‌های گرافیکی سری NVIDIA GeForce MX برای عملکرد در TDP خیلی پایین طراحی شدند، اما معمولاً گذرگاه حافظه ۶۴ بیت ایجاد گلوگاه در عملکرد آن‌ها ایجاد می‌کرد. پردازنده گرافیکی MX 570 مشخصات تقریباً مشابهی با RTX 2050 دارد و عملکرد آن در سطح Arc A370M و GeForce GTX 1650 است.

به عبارت دیگر MX570 یک GPU نه چندان سریع است ولی همچنان عملکرد بهتری نسبت به Radeon 680M یا APUهای سری Ryzen 6000 دارد. اما تاجایی که درباره APUهای نسل جدید می‌دانیم، پردازنده‌های گرافیکی Radeon 780M که در Phoenix APU مورد استفاده قرار خواهد گرفت، از عملکرد MX570 فراتر خواهد رفت.

ضمن اینکه انویدیا به‌زودی RTX 4050 را روانه بازار می‌کند که توان مصرفی آن فقط ۳۵ وات خواهد بود. بنابراین فاصله بین APUهای کم مصرف و پردازنده‌های گرافیکی مجزای مدرن خیلی کمتر خواهد شد. سری MX پردازنده‌های گرافیکی انویدیا به‌طور مثال در محصولات پرطرفداری مانند Xiaomi Book Pro مورد استفاده قرار گرفته که جدیدترین مدل آن از MX 550 یا RTX 2050 استفاده می‌کند.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده